Kisah Cinta Pertama Obama Bersama Kekasihnya...Baca!!

Kisah Cinta Pertama Obama Bersama Kekasihnya...Baca!!

Loading...
Obama dingin dengan kekasih

PADA zaman muda, Obama gemar menghabiskan hujung minggu dengan menikmati kopi sambil menyelesaikan silang kata dalam akhbar New York Times bersama kekasihnya.

WASHINGTON: Diari rahsia seorang wanita Australia yang pernah menjadi teman wanita Barack Obama menunjukkan sikap Presiden Amerika Syarikat itu terhadap cinta ketika zaman mudanya.

Kandungan diari itu turut membayangkan sifat pendiam dan tenang Obama.


Hubungan romantis Obama dengan Genevieve Cook itu berlangsung pada 1980-an, ketika mereka berusia dalam lingkungan 20-an.

Sedutan kandungan catatan peribadi Genevieve itu disiarkan majalah Vanity Fair berdasarkan buku Barack Obama: The Story ditulis David Maraniss.


Anak seorang diplomat Australia, Genevieve mengenang bagaimana Obama menghabiskan masa hujung minggunya dengan bersantai sambil meminum kopi dan menyelesaikan silang kata dalam akhbar New York Time.

GENEVIEVE mengesyaki Obama pernah melalui pengalaman pahit sehingga menyebabkan dia menjadi pendiam.

Dalam buku berkenaan, Maraniss memetik kata-kata Genevieve yang menceritakan bagaimana Obama melakukan aktiviti itu tanpa berbaju dan hanya mengenakan sarung biru putih.

Buku itu turut memuatkan catatan Genevieve mengenai perkembangan hubungan romantiknya dengan Obama kemudian menjadi dingin apabila mereka tinggal bersama.


“Kehangatan seksual memang ada, tapi selebihnya agak menekan dan saya dapati segala-galanya tidak beres.

“Saya dapati hati saya mahu keluar daripada semua itu,” katanya.


Catatan Genevieve turut menunjukkan Obama cuba memujuk dirinya supaya menerima keadaan dirinya yang lahir dalam keluarga berbeza budaya dan bangsa.


Ibu Obama adalah warga AS berkulit putih, manakala bapanya berkulit hitam berasal dari Kenya dan mereka menghabiskan sebahagian hidupnya di Indonesia.

Dia juga berdepan dengan pelbagai cabaran sebelum namanya melonjak sebagai seorang ahli politik tertinggi di AS dua dekad kemudian. Kata Genevieve, kemesraan Obama mengelirukan.


“Dia bermulut manis, terbuka dan mempercayai, tetapi di situ juga ada yang dingin,” katanya.

Pada 1984, Genevieve menulis di diarinya: “Obama masih menghantui saya, tapi terlalu banyak yang berlaku dan tak terjangkau. Dijaga, dikawal.” Setahun kemudian, selepas hubungan mereka berakhir, Genevieve mengimbau semula kenangan bersama Obama dalam diarinya.

Kata Genevieve, dia yakin Obama menyembunyikan emosi yang dicarinya dalam diri pemuda itu.
“Saya tertanya-tanya jika sikap pendiam Obama bukan saja sifat semula jadinya, tetapi akibat calar emosi yang menyebabkannya sukar menjalin hubungan walaupun selepas dia melepasi pengalaman berkenaan,” katanya.

Genevieve bertemu Obama dalam sebuah parti Krismas di New York pada 1983.


Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini