Takutnyaaa.....Melancong ke Dalam Tubuh Manusia, Berani?

Takutnyaaa.....Melancong ke Dalam Tubuh Manusia, Berani?

Loading...
Melihat replika anatomi tubuh manusia di muzium sudah biasa. Tapi, Museum Corpus di Oegestgeest, Belanda mengajak pengunjungnya untuk mengelilingi di dalam tubuh manusia.

Bagaimana boleh? Museum yang ada sejak tahun 2008 ini punya susunan unik untuk menarik perhatian pengunjung sebagai muzium interaktif biologi manusia. Pelawat tidak hanya berjalan dan melihat display yang tertata rapi di meja atau terpanjang di etalase. Namun, di Muzium Corpus anda akan diajak melakukan sebuah perjalanan melalui tubuh manusia dan melihat semua aktiviti yang berlaku di dalamnya.

Menurut laman pendidikan di Belanda, Eurogates, Isnin (16/04/2012), Corpus memberikan pelbagai maklumat, pendidikan, dan hiburan melaui perjalanan ini. Jumlah alat peraga di dalam muzium ini yang kekal atau dapat berubah-ubah dan hampir sama dengan bentuk organ asalnya. Nah, bentuk dalam muzium yang menyerupai bentuk asli setiap organ manusia inilah yang menjadi daya tarikan utama.

Pelbagai soalan yang selama ini tidak terjawab, di sini anda akan mencari jawapannya. Seperti misalnya "Kenapa saya perlu tidur?", "Bagaimana rambut ini tumbuh?" dan soalan lain. Selama perjalanan ini di antaranya anda boleh melihat cara kerja hati manusia dan menyaksikan persembahan hebat dari otak manusia yang diadakan langsung "di dalam otaknya".

Selain itu, di sini juga dapat melihat bagaimana usus anda memproses makanan dan masih banyak demonstrasi seru lainnya. Museum yang berada betul-betul di sepanjang jalan raya A44 di antara Amsterdam dan The Hague, Belanda ini dilengkapi dengan teknologi canggih dalam bentuk, suara, dan kesan 3D. Hal ini diberikan untuk menyajikan dan menjelaskan secara jelas semua yang tergambar secara perubatan.


Oleh sebab itu, Museum Corpus boleh memberikan anda jawapan daripada beratus-ratus soalan lain tentang kerja organ tubuh anda selama perjalanan ini. Perjalanan melalui tubuh manusia hanya ada di muzium yang dirasmikan oleh Ratu Beatrix ini. Bentuk bangunan setinggi 35 meter yang telus dan mempunyai kontur tubuh manusia ini juga menjadi salah satu yang menarik perhatian pelancong untuk datang ke sini. Kalau bercuti ke Belanda, perjalanan melalui tubuh manusia di Muzium Corpus jangan sampai anda ketinggalan.



Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Tiket, pasport, dompet dah ada! Apa lagi yang perlu sebelum berangkat pergi melancong? --->NAK TAHU? KLIK SINI<---

    BalasPadam

jerit kat sini