"Sky Village" Kampung Anti Tsunami Ala Jepun Bakal Dibina??

"Sky Village" Kampung Anti Tsunami Ala Jepun Bakal Dibina??

Loading...
                                                           "Sky Village"


Jepun selalu belajar. Gempa bermagnitud 9 yang menggoncang Jepun pada 11 Mac 2012 lalu menunjukkan bahawa pertahanan yang telah diusahakan seperti dinding laut ternyata tak cukup. Rancangan baru pun dicadangkan. Keiichiro Sako dari Sako Architechts di Tokyo merancang sebuah kawasan tepi pantai yang anti tsunami.

    Kawasan ini boleh dikatakan sebuah pulau buatan yang letaknya lebih tinggi dari kawasan sekitarnya, dinamakan "Sky Village" atau Kampung Langit.

Rencananya, rancangan kawasan tersebut akan diwujudkan di kawasan Tohoku, timur laut Jepun, yang tahun 2011 lalu dihancurkan gempa.  

     Walaupun terdengar seperti mimpi, Sako yakin rancangannya boleh diwujudkan. "Saya ingin menawarkan cara agar orang dapat tetap hidup dan bekerja dengan selamat serta tetap selesa tinggal dataran rendah, ini alasannya saya memulakan projek ini," kata Sako. Akibat gempa tahun lalu, kerajaan Jepun merancang untuk mengajak warga meninggalkan desa-desa yang diterjang tsunami serta merelokasi warga ke kawasan yang lebih tinggi, lebih jauh dari pantai.

     Menurut Sako, rencana pemerintah Jepun kurang tepat. Rencana pembangunan Sky Village lebih tepat kerana tidak memerlukan warga meninggalkan daerah asal dan cara hidup semula. "Bagaimana anda hidup aman di dataran rendah? Pilihannya hanya membina bangunan buatan yang tinggi," ungkap Sako seperti dikutip website China.org.cn, Jumat (13 / 2/2012) lalu.

     "Sekarang, jika anda membuatnya, dan berbentuk kotak, mumngkin akan langsung dihentam oleh tsunami. Jadi saya fikir yang harus dilakukan adalah membina struktur bentuk lingkaran dengan asas baja," tambah Sako. Rancangan berbentuk lingkaran atau oval sangat penting. Jika bangunan berbentuk kotak, maka air dari gelombang tsunami akan terus menghentam. Jika bangunan berbentuk oval, maka air akan mengalir ke samping.

Sako merancang bangunan sebaik mungkin sehingga anti-tsunami. Saat tsunami, gerbang bangunan tertutup sehingga air tak boleh masuk. Elektrik disuplai dengan tenaga boleh diperbaharui agar tetap boleh beroperasi.

     Ada pula cadangan bateri lithium. Sky Village mempunyai kluster-kluster. Terdapat kluster untuk sekolah, kediaman, dan perikanan. Ada pula tempat yang untuk membantu aktiviti perikanan sehingga menyokong aktiviti warga sebagai nelayan.

      Dana pembangunan Sky Village tentunya sangat besar. Yasuaki Onoda dari Jabatan Arsitektur dan Ilmu Bangunan di Tohoku University menganggarkan bahawa biayanya boleh mencapai bertrilion rupiah per 'pulau'. Untuk mengatasi cabaran bayaran,

 Sako mengatakan bahawa akan mengitar semula material bangunan yang dihancurkan tsunami tahun lalu. Ia percaya, bangunan tak cuma akan membantu para penduduk, tetapi juga menjadi destinasi pelancongan.





Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini