Siapa Pemilik asal kalung 'the heart of the ocean' TITANIC?Lihat!!

Siapa Pemilik asal kalung 'the heart of the ocean' TITANIC?Lihat!!

Loading...

Kalung dipakai oleh Rose, watak yang dimainkan oleh Kate Winslet, berdasarkan pada Hope Diamond, berlian yang terkenal di dunia dan diberi nama Perancis "Le Coeur de la Mer." Hope Diamond sendiri tidak pernah di bawa bersama-sama kapal 'Titanic', walaupun sepanjang sejarah telah sering dianggap sebagai berlian yang disumpah. jadi kalung 'the heart of the ocean' hanya karangan fiksyen belaka. yg bentuk nya terinspirasi dari kalung 'Hope Diamon'.

Pada tahun 2005 secara rasmi Smithsonian Institution mengesahkan bahawa berlian seberat 45,52 karat adalah sebahagian daripada mahkota Perancis. perhiasan itu dicuri pada masa pemerintahan Louis XIV. Salah satu dari sedikit orang yang selamat dari Titanic, Kate Florence Phillips , mempunyai kalung safir yang dibuat pada tahun 1943. Banyak orang percaya itu adalah perhiasan yang menginspirasi terbuat nya cerita tentang kalung 'the heart of the ocean'.

"Dia melarikan diri ke Amerika dengan Samuel Morley, kekasih nya dan merancang untuk berkahwin, di mana mereka merancang untuk membina kehidupan baru bagi diri mereka sendiri. Tetapi Samuel Morley adalah salah satu dari ribuan mangsa yang meninggal ketika kapal besar tenggelam. Dan rencana mereka untuk berkahwin tidak pernah terealisasi.

Kerana Kate Florence Phillips memakai sebuah kalung safir biru, dan tercipta lah inspirasi untuk sebuah berlian biru yang merupakan kisah fiksyen yang mempunyai peranan dalam versi film 'Titanic

p/s  hari ni belajar sejarah kita...Paham??

Catat Ulasan

4 Ulasan

jerit kat sini