Orang Tua Ini Tinggal Sendirian di Pulau Selama 20 Tahun.Lihat!!

Orang Tua Ini Tinggal Sendirian di Pulau Selama 20 Tahun.Lihat!!

Loading...

Menjauhi hingar-bingar bandar, jiran, dan kehidupan sosial merupakan pilihan hidup. Keputusan itu yang diambil Masafumi Nagasaki, lelaki yang sudah 20 tahun tinggal di sebuah pulau di Jepun. Sesuai namanya, Pulau Sotonabari ertinya pulau luar terjauh itu kini menjadi rumah bagi Nagasaki.

Pesara jurugambar hiburan yang kini berusia 76 tahun itu tidak melakukan apa saja di pulau yang berhampiran dengan Pulau Iriomote itu.
Nagasaki mengakui memilih untuk tinggal di pulau sebagai pelarian, mencari ketenangan dari seluruh kesibukannya sebagai jurugambar. Di pulau yang hanya didiami seorang diri ini, Nagasaki memilih untuk tidak berpakaian alias bugil sehari-hari.

Awalnya dia sempat merasa ragu untuk tinggal di pulau itu. Saat pertama kali tinggal, dia diterjang badai taufan. Seluruh perbekalan ludes terbawa angin, termasuk botol tabir suria dan khemah tempatnya tidur. Nagasaki merelakan kulitnya terpapar matahari yang membuat kulitnya menghitam. Awalnya, "Kakek Pertapa" ini mengenakan pakaian kerana malu ketika ada kapal nelayan yang melintas. Namun lama-kelamaan, pulau itu menelan rasa malunya. "Berjalan telanjang memang tidak pantas dalam kehidupan bermasyarakat, tapi di pulau ini, inilah seragamnya. Jika kau berpakaian, malah itu yang tidak sesuai di sini," kata Nagasaki

                                        Masafumi Nagasaki (76) berdiri menatap laut lepas

Masafumi Nagasaki (76) duduk sambil tertawa di Pulau Sotobanari yang terletak di sebelah barat Pulau Iriomote, Wilayah Okinawa, Jepun

                                   Masafumi Nagasaki (76) berjalan melintasi hutan


Catat Ulasan

0 Ulasan