Cucu P.Ramlee Yang Mirip P.Ramlee.

Cucu P.Ramlee Yang Mirip P.Ramlee.

Loading...
Najua mirip P. Ramlee
                                     NAJUA kini dalam proses menghasilkan single pertama.

WALAUPUN hampir empat dekad seniman agung Allahyarham Tan Sri P. Ramlee meninggal dunia iaitu pada tahun 1973, karya-karya Allahyarham masih ditayang di kaca TV dan diputar di stesen radio. Hakikatnya, Allahyarham P. Ramlee masih dikenang dan disanjung sehingga kini. Begitupun, nasib waris-waris Allahyarham tidak begitu terbela.

Baru-baru ini negara dikejutkan dengan berita Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mahu menyita rumah pusaka seniman agung itu di Taman Setapak Jaya, Kuala Lumpur.

Rumah tersebut didiami oleh menantu seniman agung tersebut, Surijaningsih Bakar dan dua orang anaknya.

Dalam pada itu, Kosmo! juga dimaklumkan cucu kandung P. Ramlee iaitu Najua Mohd. Nasir atau nama komersialnya, Najua P. Ramlee, 26, mula menerima royalti daripada Badan Perlindungan Hakcipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP) pada tahun 2010.

Lebih pahit, royalti itu juga terpaksa dikongsi 10 orang waris P. Ramlee.

Najua merupakan anak kepada satu-satunya zuriat kandung Allahyarham P. Ramlee iaitu Allahyarham Mohd. Nasir yang telah meninggal dunia pada 17 Disember 2008 pada usia 55 tahun.

Hasil perkahwinan Nasir dengan isteri keduanya, pelakon Rashidah Jaafar, mereka dikurniakan dua orang cahaya mata perempuan iaitu Natasha dan Najua. Kedua-duanya terlibat dalam dunia seni tetapi Najua lebih menonjol di pentas teater dan drama tempatan.

Temubual wartawan bersama Najua

Sebagai cucu seniman agung Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, adakah Najua menerima apa-apa bentuk royalti atau dana daripada Amanah Raya Berhad melalui hasil karya-karya datuk?

Dalam dua atau tiga tahun lepas, saya ada menerima royalti daripada Badan Perlindungan Hakcipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP). Ia dibayar setiap tahun mengikut faraid. Jumlahnya tidak perlulah saya sebut di sini. Namun, saya tidak memperoleh dana daripada Amanah Raya Berhad. Saya tidak tahu-menahu langsung mengenainya.

Apa perasaan Najua sebagai cucu P. Ramlee, ada pihak menggunapakai hasil karya datuk tetapi tidak membayarnya kepada waris-waris P. Ramlee selama ini?

Rasa terkilan juga tetapi saya bersyukur kerana orang dah tak pandang ringan tentang hal ini. Kesian pada datuk yang bersusah-payah berkarya. Tapi, saya memang tak pernah terfikir pasal royalti. Saya cuma setakat cucunya sahaja.

Apa perasaan Najua menjadi cucu kepada seniman agung negara?

Saya bangga kerana menjadi salah seorang daripada cucu orang yang disanjung sehingga kini. Namun, perasaan itu sama juga macam orang lain sebabnya saya tidak dapat jumpa dengan datuk. Cuma dapat melihat dan merasai hasil karya-karyanya. Dia seorang yang sangat kreatif.

Adakah disebabkan rasa bangga sebagai cucu P. Ramlee, Najua menggunakan nama komersial Najua P. Ramlee berbanding nama bapa Najua sendiri iaitu Nasir?

Sejak kecil lagi ramai yang kata wajah saya mirip datuk. Mereka sendiri panggil saya dengan panggilan Najua P. Ramlee dan ia melekat sehingga kini.

Najua sememangnya dikenali dipentas teater. Boleh ceritakan kenapa minat lebih menjurus kepada teater?

Saya memang dibesarkan dalam bidang seni. Bukan ayah sahaja yang aktif malah mak saya juga aktif dalam bidang seni pada masa dahulu. Darah seni sememangnya sudah mengalir dalam diri saya. Saya tidak tahu nak buat kerja lain. Kakak saya, Natasha juga terlibat dalam dunia seni. Dia merupakan penolong pengarah drama.

Sejak umur sembilan tahun saya sudah terlibat dengan Sanggar Teater Fauziah Nawi (Stefani) sehinggalah sekarang. Namun pada masa yang sama, saya juga pernah berlakon drama seperti Di Ufuk Kasih dan saya juga minat menyanyi.

Ada sebarang lagu yang dihasilkan Najua?

Insya-Allah hujung tahun ini saya akan keluarkan single pertama saya. Judulnya masih dalam proses.

Sebelum mengakhiri perbualan, apakah harapan Najua? Mungkin ingin menjadi seperti datuk?

Tak adalah sampai mahu jadi seperti dia (P. Ramlee). Tahap kemampuan tak sama. Tapi Alhamdulillah saya masih lagi dalam landasan seperti dia. Saya masih dapat meneruskan legasi datuk dan membawa namanya dalam industri seni tahanh air.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. kalau sy menjd cucu die, sy sendiri pun akan bangga...

    BalasPadam
  2. @faizulosman

    hihihi..agak2 mesti banyak filem ko berlakon kan faizol??

    BalasPadam

jerit kat sini