Air Sungai Krueng Aceh Surut .Amaran Tsunami dikeluarkan

Air Sungai Krueng Aceh Surut .Amaran Tsunami dikeluarkan

Loading...
Ombak tsunami dijangka tiba di Georgetown pada 9.11pm dan Port Dickson pada 2.10am SEKIRANYA TSUNAMI BERLAKU.

Gempa 8.5 SR, Air Sungai Krueng Aceh Surut
Amaran Tsunami..
Sila Jauhi Laut dan Pantai dalam masa 48 Jam di Seluruh Malaysia terutama Utara Malaysia!
Silakan Share/Tag.. Tak Perlu Minta Izin..

VIVAnews – Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika menganalisis kekuatan gempa yang berlaku wilayah Sumatera. Data terbaru menunjukkan kekuatan 8.5 skala richter. Sebelumnya diumumkan berkekuatan 8.9 SR.

Pacific Tsunami Warning Center yang berkedudukan di Hawaii mengeluarkan amaran tsunami setelah gempa 8.7 skala Richter menggegarkan laut dekat Simeuleu, Nanggroe Aceh Darussalam.

PTWC meramalkan, jika terjadi tsunami, maka gelombang itu dijangkan tiba pada pukul 16.21 di Simeulue, pukul 16.31 di Banda Aceh, pukul 17.17 di Padang, Sumatera Barat, dan pukul 17.38 di Bengkulu.

Pemantauan VIVAnews ketika ini Sungai Krueng Aceh tampak surut. Situasi demikian belum dapat dipastikan apakah surutnya sungai ini berkait dengan datangnya gelombang tsunami. Salah satu ciri datangnya tsunami memang adanya penyurutan permukaan air laut.

Menurut PTWC, bila terjadi tsunami akibat gempa ini maka boleh menjangkau kawasan persisir sejumlah negara di sekitar Samudera Hindia seperti India, Sri Lanka, Australia, Myanmar, Thailand, Maladewa, Malaysia, dan Madagaskar

Catat Ulasan

3 Ulasan

jerit kat sini