Sejak Bayi, Lelaki Ini Hidup Dalam Kurungan Kayu!!Nak Lihat!?Lihat Je la...

Sejak Bayi, Lelaki Ini Hidup Dalam Kurungan Kayu!!Nak Lihat!?Lihat Je la...

Loading...
Seorang lelaki Cina yang mengalami keterbelakangan mental perlu menjalani seluruh hidup di dalam kurungan kayu kerana keluarganya tidak mampu merawatnya.

Hal tragis itu dialami oleh Wei Yun (23 tahun), lelaki malang berasal dari desa Gongchuan, Wilayah Guangxi, China bahagian Selatan. Wei tidak dapat berjalan atau bercakap dan hanya boleh merangkak.

Sewaktu bayi, ia masih boleh berjalan di sekitar rumah, namun peristiwa mengerikan menimpanya, saat usianya menginjak dua tahun ia terlanggar periuk yang berisi air mendidih dan akibat insiden itu ia nyaris meninggal dunia. Sejak insiden itu orang tuanya mulai mengurungnya dalam sangkar kayu untuk menjaga keselamatannya.

Ayah Wei bekerja jauh dari rumah dan jarang mempunyai masa untuk mengunjunginya, sehingga tidak ada seorang pun yang menjaga Wei saat ibu tiri nya, Nong bekerja di siang hari. Kerana hal itulah Nong dengan terpaksa mengurung Wei dalam kurungan sepanjang hari sehingga ia pulang ke rumah. "Ini adalah pilihan sulit baginya, di satu sisi ia harus menjaga Wei Yun tetapi di sisi lain dia harus melakukan pekerjaan di sawah dan pekerjaan yang lain untuk menafkahi keluarganya, "ujar seorang jiran seperti ditulis dari Daily Mail, Rabu (7/2/2012).

Kebanyakan penduduk Cina yang mengalami keterbelakangan mental dipaksa untuk hidup dengan cara yang paling mengerikan dan tak pernah terbayangkan oleh kita terutama di kawasan luar bandar di mana kemiskinan bermaharajarela dan tidak ada kemudahan yang mencukupi untuk merawat mereka. Apa yang dialami Wei Yun mirip dengan yang dialami Tang Zuhua dari Chongqing, China. Lelaki 40 tahun itu dikurung di dalam kandang selama 23 tahun oleh ibunya.



Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. isk...sggp pertaruhkan masa depan anak demi utk bekrja..mcm x de cara lain je nk buat..:( skrg ni sape yg mental sbnrnye..???anak nye @ bapak nye???renung2kan la..

    BalasPadam

jerit kat sini