Istana Seorang Posmen??Wow!!

Istana Seorang Posmen??Wow!!

Loading...
le palais ideal du facteur cheval(bahasa Perancis ni...hihiihi)

ferdinand cheval (1836, Charmes-sur-l'herbasse, DrĂ´me -

19 Ogos 1924) adalah seorang tukang pos perancis yang menghabiskan 33 tahun hidupnya membangun le palais ideal ("istana ideal") di hauterives. Hal ini dianggap sebagai contoh seni bina yang luar biasa dan menakjubkan.

Ferdinand cheval tinggal di Chateauneuf-de-galaure, di département Drôme perancis. Dia telah meninggalkan sekolah pada usia 13 menjadi tukang roti, dan akhirnya menjadi tukang pos(posmen).

Cheval mula membina istana ini pada bulan april 1879. Dia menyatakan bahawa dia pernah tersandung batu dan terinspirasi oleh bentuk batu itu. Dia kembali ke tempat yang sama pada hari berikutnya dan mula mengumpulkan batu. Selama 33 tahun berikutnya, selama laluan penghantaran surat sehari-hari, cheval membawa batu dari setiap penghantaran dan digunakan untuk membina ideal palais, istana ideal. Pertama ia membawa batu-batu di saku, sampai akhirnya dia menggunakan keranjang dan gerobak.

Dia sering bekerja di malam hari, dengan hanya menggunakan cahaya lampu minyak. Cheval menghabiskan dua dekad pertama dinding luar bangunan. Istana ini merupakan gabungan dari gaya yang berbeza dengan inspirasi dari alkitab untuk mitologi hindu. Cheval terbentuk dari batu kapur, mortar dan simen. pemakaman cheval juga ingin dimakamkan di istananya, namun itu tidak dibenarkan oleh kerajaan france dan akhirnya menghabiskan lapan tahun lebih membangun makam untuk dirinya sendiri di pemakaman hauterives.


Cheval meninggal pada tarikh 19 agustus 1924, kira-kira setahun selepas ia selesai membangun itu, dan dimakamkan di sana. pengakuan sebelum kematiannya, cheval mula menerima beberapa pengakuan dari tokoh-tokoh seperti andré breton dan pablo picasso. Karyanya diperingati dalam sebuah esei oleh Abraham Lincoln.

Pada tahun 1932 seniman jerman max ernst membuat kolase berjudul the postman cheval . Serta peggy guggenheim collection pada tahun 1958 membuat ado kyrou ideal le palais, sebuah filem pendek di istana palais ideal.

Pada tahun 1969 André Malraux, menteri kebudayaan france, menyatakan istana ini sebagai mercu tanda budaya dan telah secara rasmi terpelihara. Istana cheval adalah dibuka setiap hari kecuali hari natal dan tahun baru. Cheval mungkin telah menginspirasi untuk watak denny pada novel chuck palahniuk 's chokepada tahun 2001, yang mengumpulkan koleksi batu yang akhirnya digunakan, dalam cara yang sama, untuk membina' rumah mimpi '



ini gambar dari istana cheval;


















sumber : wikipedia

Catat Ulasan

0 Ulasan