Kisah Sang Ratu Elizabeth II

Kisah Sang Ratu Elizabeth II

Loading...

SAAT menerima berita kemangkatan ayahandanya, Elizabeth sedang melawat sebuah kawasan terpencil di Kenya dan berumur 25 tahun. Tanpa berlengah, beliau terbang ke London dan ketibaannya di lapangan terbang disambut oleh Perdana Menteri Britain ketika itu, Winston Churchill.

Tarikh 6 Februari 1953 menjadi sejarah penting dalam hidup Elizabeth apabila secara rasmi, beliau menjadi monarki utama Britain dengan membawa gelaran Ratu Elizabeth II.

Permulaan pemerintahan wanita yang bernama Elizabeth Alexandra Mary itu agak sukar kerana pada usia yang muda, beliau perlu menstabilkan kembali keadaan negara itu yang terjejas akibat persengketaan yang dicetuskan Nazi berlarutan selama enam tahun.

Sedikit demi sedikit, kelibat Ratu Elizabeth kian jelas dalam masyarakat negara itu, bahkan beliau turut menjadi ikon dan simbol seluruh penduduk dunia apabila melibatkan hal-hal diraja.

Hari ini, selepas enam dekad pemerintahan beliau, ratu yang berusia 85 tahun itu masih teguh berdiri di atas takhtanya. Tempoh itu juga menandakan seluruh rakyat jelata United Kingdom dan 15 buah negara lain menyambut ulang tahun Jubli Intan.

Kedua paling lama

"Saya berterima kasih kepada rakyat jelata di atas sokongan dan dorongan yang mengagumkan selama saya memerintah.

"Pada tahun yang istimewa ini, saya akan pastikan khidmat untuk semua rakyat akan berterusan. Saya juga berharap, kita semua dapat mengenang kembali kekuatan muafakat dan kepentingan menjaga hubungan baik sesama keluarga, persahabatan serta jiran tetangga.

RATU Elizabeth seorang yang sentiasa mendampingi rakyat.



"Kesemua nilai-nilai murni ini banyak membentuk rakyat yang prihatin, berkualiti dan saya bangga dengan anda semua," ujar Elizabeth menerusi perutusan yang ditujukan kepada rakyat yang dikeluarkan oleh Istana Buckingham baru-baru ini.

Ulang tahun itu secara automatik menjadikan Ratu Elizabeth sebagai pemerintah kedua terlama menerajui sistem monarki Britain selepas Ratu Victoria yang memerintah selama 63 tahun. Ratu Victoria merupakan moyang kepada Ratu Elizabeth.

Secara kasarnya, Ratu Elizabeth yang merupakan ibu kepada empat orang anak dan nenda kepada lapan orang cucu itu memerintah sambil menyaksikan pertukaran presiden Amerika Syarikat (AS) sebanyak 11 kali. Ratu Elizabeth dilahirkan pada pukul 2.40 pagi pada 21 April 1926 di Bruton Street, Mayfair, London. Beliau merupakan anak pertama Duke dan Duchess of York, yang kemudiannya bergelar Raja George VI dan Ratu Elizabeth.

Beliau diberi nama Elizabeth Alexandra Mary sempena nama bondanya, sementara kedua-dua nama tengahnya merupakan nama moyangnya, Ratu Alexandra dan nenda sebelah bapanya, Ratu Mary.

Pada tahun 1930, beliau menerima kelahiran seorang adik perempuan yang diberi nama Puteri Margaret Rose. Mengikut giliran pemerintahan, Ratu Elizabeth berada pada kedudukan yang ketiga di belakang Putera Edward dan ayahandanya.

Ketika Putera Edward menaiki takhta dengan gelaran Raja Edward VIII, kehidupan Ratu Elizabeth sekeluarga masih berada dalam keadaan terkawal dan sunyi tanpa tumpuan masyarakat.

Namun, selepas Raja Edward VIII membuat keputusan untuk turun takhta dalam tempoh tidak mencecah angka setahun pemerintahan, ayahnya pula menaiki takhta dengan membawa gelaran Raja George VI.

GAMBAR ini diambil pada 8 September 1960. Ratu Elizabeth II dan Putera Philip duduk di Balmoral bersama anak-anak mereka iaitu Puteri Anne (kiri), Putera Charles (kanan) dan paling kecil, Putera Andrew (tengah).



Sejak itu, hidup Elizabeth sering dipenuhi dengan majlis-majlis diraja yang menuntut kehadiran ibu bapanya selaku monarki terpenting Britain.

Ratu Elizabeth sebagai nenda

Jika golongan marhaen hanya mampu melihat ratu itu daripada jauh, dua cucu lelakinya yang cukup popular dalam kalangan penduduk dunia, Putera William, 27, dan Putera Harry, 29, pula bercerita tentang bagaimana karakter sebenar Ratu Elizabeth.

Ketika ditemu bual oleh British Broadcasting Corporation (BBC) pada bulan Disember lalu, seluruh kerabat diraja Britain berada dalam keadaan gusar kerana Putera Philip perlu menjalani pembedahan kecemasan akibat arteri koronarinya tersumbat selepas mengadu sakit dada.

"Mungkin pada pandangan orang ramai, datuk saya hanya seorang individu berkecuali dan hanya mahu melakukan halnya sendiri.

"Tetapi sebenarnya, datuk merupakan insan penting di belakang keutuhan nenda. Tanpa datuk, nenda tidak akan berada di mana dia berdiri sekarang.

"Nenda mungkin nampak seperti wanita yang amat berdikari tetapi secara jujurnya, dia amat bergantung kepada datuk dan perkara itu telah terjadi lebih enam dekad," demikian pendedahan yang dibuat oleh Putera Harry, yang risau kondisi datuknya ketika itu akan menjejaskan kestabilan Ratu Elizabeth sebagai Ratu Britain.

Namun, itu tidak sewajarnya dijadikan tafsiran negatif kerana sebenarnya, kedua-dua putera mendiang Puteri Diana itu amat menyayangi dan menghormati Ratu Elizabeth sebagai nenda dan pemerintah negara.

Putera William yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan bersama Kate Middleton pula memberitahu, beliau sering mendapatkan nasihat daripada nendanya terutama tentang hal-hal peribadi.

Sebagai seorang putera raja, William sering menjadi sasaran media antarabangsa yang sentiasa dahagakan cerita-cerita peribadi berkaitan dirinya. Situasi itu menjadikan William tidak selesa dan beliau melihat Ratu Elizabeth sebagai pembimbing terbaik bagi mengatasi masalah itu.

"Baginda (Elizabeth) tidak kisah tentang kehidupan popular kerana dia sangat mementingkan privasi.

"Ia amat sukar bagi meletakkan garisan di antara kehidupan peribadi dan kehidupan sebagai figura awam. Tetapi dia berjaya melepasi fasa sukar itu dan saya harapkan saya dapat menjadi sepertinya," ujar William.

Ratu Britain itu tidak akan lengkap tanpa beg tangan klasik Launer yang menjadi signaturnya sejak sekian lama. Disebabkan itu, timbul persoalan apakah sebenarnya yang dibawa Ratu Elizabeth di dalam beg tangan itu?

Rahsia beg tangan


Perkara itu menjadi teka-teki rakyat England dan telah dibukukan oleh penulis Phil Dampier menerusi bukunya bertajuk, What's In The Queen's Handbag And Other Royal Secrets.

Akhirnya rahsia kandungan beg tangan Ratu Elizabeth terbongkar selepas didedahkan oleh seorang penulis biografi diraja. Beliau mendakwa barangan di dalam beg tangan Ratu Elizabeth adalah sama seperti kebanyakan wanita lain.

GAMBAR ini diambil pada 2 Jun 1953 ketika Elizabeth diisytiharkan sebagai Ratu Elizabeth 11 di Buckingham Palace, London. Di sisi beliau ialah suaminya, Putera Philip.



Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Wakakak MALAYSIA NYEMBAH ELISABITCH ..

    ANJING@ELISABITCH-MALAYSIA-BABI.COM

    BalasPadam

jerit kat sini