a blog full of free information

Pin It

Widgets


Note kuliah UAI (10/02/2012) di Surau Ladang, Kuala Terengganu
Kitab : Soal Jawap Kitab Fatwa Mufti kerajaan Johor 1936-1961.

Soalan .. Apa patut dilakukan menurut syarak ke atas kanak2 yg baru di lahirkan dan apa hukum berbuat aqiqah?

1. darah istihadah juga di gelar darah fasad

2. dibersihkan darah yg melekat pada tubuh bayi

3. di azankan di telinga kanan dan iqamah di telinga kiri

4. boleh di buat azan sahaja atau nak buat keduanya sekali azan da iqamah , x dop masalah

5. tujuan azan dan iqamah tu adalah kerana untuk awal2 tarbiyah islam pada bayi tersebut dan jugak untuk memberi dengar akan kebesaran Allah dan kepentingan bersolat

6. sebelum lahir ke alam dunia, bayi duduk dulu dlm alam rahim dan sebelum alam rahim adalah alam roh

7. bila duduk dlm alam rahim adalah mengikut kadar masing, yg paling cepat adalah 6 bln

8. Bila 6 bln keatas dipanggil lahir dan kurang dari pada itu dipanggil gugur

9. bayi semasa dlm kandungan x duduk dlm perut tp dlm rahim ibu

10. bila lahir hari pertama di azan dan di iqamahkan

11. paling kuat bayi belajar semasa dlm kandungan adalah bila usia 6 bln

12. amalan iman yg pertama sekali adalah mengucap syahadah

13. amalan zahir yg utama sekali adalah solat

14. sunat mengadap kiblat, ambil wuduk dan menutup aurat semasa nak azan pada bayi

15. azannya perlahan sahaja jgn kuat pekak bayi tu nanti ..

16. ayah,para suami atau bakal suami kalu mung dop pandai azan .. Dop tahu las nak ckp apa

17. Ada ulama mengatakan tahnik sunat pada hari yg pertama

18. sunat tahnik menggunakan buah kurma

19. sunat juga di kunyah sehingga hancur dan letak di lelangitnya, sekurang2 nya 1 kali dan paling afdha 3 kali

20. kalu x dop kurma boleh di gantikan dgn kuih2 yg manis, tp kurma ada kelebihan kerana nabi saw guna kurma -paling afdhal

21. bukan sahaja tahnik, berbuka puasa pun afdhal makan buah kurma

22. dlm 7 hari umurnya sunat sembelih 2 ekor kambing paling afhdal dan pompuan 1 ekor

23. aqiqah ni maksud menyembelih haiwan ternakan kerana mendapat anak

24. aqiqah ni sekali sahaja buat bkn mcm korban boleh buat tiap2 tahun

25. binatang yg sah aqiqah/korban adalah lembu, kambing, unta, kibas, kerbau, dan biri biri

26. niat nya adalah " aku aqiqahkan anak aku si polan bin si polan

27. hari yg ke 7 adalah paling afdhal untuk buat aqiqah, tp kalu terlebih hari x dop masalah

28. masa bayi mak ayah dop ingat nak buat aqiqah untuk kita, dan bila kita baligh baru nak buat .... Boleh jugak dan sunat dlm mazhab syafie

29. x boleh nak aqiqah anak orang lain melainkan izin dari bapanya, kalu buat jugak x sah

30. sunat kata inilah aqiqah anakku si polan bin si polan, kalu anaknya seorang sahaja x wajib sebut nama tp kalu lebih dari sorang kena sebut nama

31. sama jugak kalau ijab qabul dlm majlis kahwin sama jugak mcm no 30 tu .. Kalu anak sorang x wajib sebut nama...

31. dlm bab2 ibadah biar lebih mengerjakannya melainkan datang dlm nas dah menyatakan bilangannya contohnya solat 5 waktu ..

32. daging aqiqah sunat masak dan bagi makan pada orang.

33. sunat bagi nama anak pada hari yg ketujuh .. Caranya ayah mengadap kiblat kata aku nama kan anak ku ini si polan bin si polan .. Nak pergi bila2 ke pejabat pendaftaran ikut suka lah ..

34. beri nama pada anak tu wajib, haram kalu anak x dop nama

35. ayah yg berhak menentukan nama anak yg kedua tokki, emak boleh bagi pada bayi tersebut tp kena ada persetujuan dari ayah ...
--------------------------------------------------------------------------
Soalan ...

1. apa patut ayah buat bila anak daranya tidak mahu pakai baju lengan panjang?
-jgn bagi keluar rumah kerana dibawah tanggungan ayah

2. hukum gantung gambar kahwin?
-haram gantung gambar yg bernyawa

3. boleh dop simpan duit kadar emas?
-boleh jika mengikut syarak yg telah ditetapkan

4. ada modal dan melabur boleh x, apa hukumnya?
-boleh melabur jika pelaburan itu sah di sisi syarak, tahu perniagaan itu tidak terlibat dgn perkara yg haram

5. kekasih mahu berkahwin dgn org lain, dia bagi selendang sebagai kenangan, boleh dop simpan?
-jika ianya mengingatkan pada kekasih lama, bagusnya hadiahkan kat org lain selendang tu ...

6. boleh x baca tahiyyat tidak abis?
-x boleh , solat tidak sah sehingga kita habis baca selawat ke atas nabi

7. salahkah seorang perempuan yg mahu kahwin dgn lelaki kurang agama?
-tidak salah dan sah, bukan syarat tp carilah yg beragama kerana ianya membawa keberkatan pada rumahtangga

8. bolehkah perempuan baca kuat ketika solat?
-boleh jika dlm rumah dan haram didengari oleh org bkn mahram

9. kadar mana iman boleh baca surah dlm solat?
-bergantung pada jemaah, raikan jika jemaah terdiri dari orang tua pendekkan bacaan

10. ibu kena angin ahmar perlu solat dop?
-kena solat semampu yg boleh

11. hukum pegang rehal yg ada alquran diatasnya tanpa wuduk?
-tidak haram, hanya haram sentuh al quran sahaja tanpa wuduk

12. hukum pakai tangkal?
-haram jika menyalahi syarak, jika ianya mengandungi ayat al-quran, dibenarkan

13. budak tidak baligh sentuh quran
-boleh, jika semasa pegang tu untuk belajar, x boleh bila saja2 nak buat main

14. sentuh dgn bukan mahram yg belum baligh, hukumnya?
-tidak berkait dgn baligh ianya berkait dgn syahwat, walaupun belum baligh tp tubuh badan budak yg belum baligh tu besar mcm org dewasa.. Haram sentuh

15. petua nak mudah ingat menghafal quran dan hadith?
-jgn tumpu pada keduniaan dan jgn pandang benda2 maksiat

16. sah x sujud waktu solat bila serban separuh tutup dahi semasa sujud?
-tidak sah jika ada sesuatu yg menghalang dahi waktu solat

17. batal x wuduk sentuh pondan?
-tidak batal bro ...

18. hukum bersalam dgn nenek angkat?
-dlm mazhab syafie tetap batal wuduk dan haram tp ada pendapat, jika nenek tu tua bangka tidak haram

19. hukum letak sejadah atas bahu?
-sunat hampar sejadah dan sunat juga letak atas bahu

20. lencana polis buat masut dlm tandas?
-kena buang atau terbalikkan ketika mahu masuk tandas

21. batal x wuduk jika sentuh pondan yg telah tukar jantina?
-x batal, kerana dia tetap seorang lelaki

22. isteri minum/telan air mani suami ?
-x dop sangat doh ke air lain mung nok minum ....

23. belajar ilmu hadith perlu ke berguru?
-wajib berguru kerana ilmu yg diambil tanpa guru bererti kita telah mengambil ilmu dari syaitan

24. hukum pulih dara dgn teknologi perubatan, adakah dibenarkan syarak untuk elakkan perceraian ketika berkahwin?
-dlm islam bukanlah dara yg utama, kadang2 dara boleh terkoyak jika gadis terlalu aktif..jika kerana dara itu boleh menyebabkan mudarat pada perkahwinan,hukumnya harus memulihkanya.... Dlm bab dara ni kalu ikut dari pandangan syarak adalah pompuan yg belum pernah disetubuhi dan kalu ikut pandangan adat setempat adalah pada selaput dara tu .. Ramai yg x ikut pandangan syarak skrg ni ...

2 comments:

  1. kunjungan pagi sob dan comment pagi . comment back and visit back .

    ReplyDelete
  2. fuhh... byk info sini.. tima kaseh ye..:)

    ReplyDelete

jerit kat sini

 
Top