Al-Quran dihanyut dalam tikar mengkuang

Al-Quran dihanyut dalam tikar mengkuang

Loading...

PENAGA - Seorang bapa dan anak saudaranya terpaksa membatalkan hasrat menjala ikan di Sungai Muda berdekatan Kampung Pengkalan Bongor di sini, setelah terkejut menemui bungkusan tikar mengkuang kerana menyangka ia berisi mayat manusia.

Tersentak dengan penemuan pada jam 12.05 tengah hari itu, Yusri Salleh, 37 dan anak saudaranya, Azman Abd Halim, 22, bergegas memaklumkan kepada penduduk kampung dan selepas dibuka mereka mendapati tujuh naskah al-Quran bersama beberapa muqaddam basah terendam.

Azman berkata, dia yang tinggal di rumah datuknya, Salleh Din, 74, bersama bapa saudaranya Yusri memang sudah biasa menjala ikan di sungai terbabit setiap kali mempunyai masa lapang terutamanya pada lewat malam.

“Sungai ini memang menjadi tumpuan penjala dan kaki pancing kerana mempunyai banyak ikan terutama talapia dan udang galah.

“Tak sangka awal pagi semalam hasrat kami terbantut kerana menemui bungkusan itu yang hanyut menghampiri perahu hingga membuatkan kami takut kerana menyangka berisi mayat manusia,” katanya.

Sementara itu, Salleh berkata, selepas membuka bungkusan bersama Ketua Perhubungan Ikatan Relawan Rakyat (Rela) Mukim Kampung Pengkalan Bongor/Guar Kepah, Ridzuan Othman, mereka mendapati tujuh naskah al-Quran dan beberapa naskah muqaddam masih elok tetapi basah.

“Kami percaya naskah al-Quran ini sengaja nak dilupus dengan cara menghanyutkannya ke laut kerana tikar mengkuang itu dibalut rapi dan kitab suci itu hanya basah dan tidak lagi koyak.

“Penemuan itu kemudiannya dimaklumkan kepada Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) kemudiannya dan dalam masa sama kami menjemur semua kitab suci itu untuk mengeringkannya,” katanya.

Menurutnya, dia kesal dengan penemuan itu kerana Islam mempunyai garis panduan cara melupuskan kitab suci berkenaan.

Penolong Pengarah Hal Ehwal Islam Jaipp, Azmah Abdullah yang dihubungi berkata, tindakan sedemikian amat dilarang dalam Islam kerana al-Quran boleh dilupuskan jika sudah koyak atau rosak.

“Orang ramai boleh membakar dalam bekas bertutup bagi mengelak debunya berterbangan sebelum menanam atau membuangnya ke dalam sungai yang berarus deras.

“Jika bilangannya banyak, kitab suci itu boleh diserahkan terus kepada Kementerian Dalam Negeri melalui Bahagian Pelupusan al-Quran untuk dilupuskan dan bukan dibuang sesuka hati sepertimana penemuan di Kampung Pengkalan Bongor itu awal pagi semalam,” katanya.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Dia orang tak faham cara-caranya kot.. Niat baik tapi caranya salah..

    Sebaiknya penegtahuan atau prosedur nak buang kitab2 suci perlu diperluaskan lagi maklumatnya...
    Seperti hantau ke Jab Agama Islam ker..

    BalasPadam

jerit kat sini