Mi berumur 4000 tahun ditemui di China

Mi berumur 4000 tahun ditemui di China

Loading...
Mie berumur 4000 tahun Ditemukan di China
John Roach
untuk National Geographic News
12 Oktober 2005
Sebuah mangkuk mie berumur 4.000 tahun yang tergali di China adalah contoh yang paling awal yang pernah ditemui dari salah satu makanan yang paling popular di dunia, para saintis melaporkan hari ini. Hal ini juga menunjukkan bahawa mie bukan berasal dari Itali.

Itu, indah diawetkan panjang, mie kuning tipis ditemui di dalam sebuah mangkuk terbalik dikurung di tapak arkeologi Lajia di barat laut China. Mangkuk itu terkubur di bawah sepuluh kaki (tiga meter) dari sedimen.


"Ini adalah bukti empirikal awal yang pernah ditemui mie," kata Houyuan Lu dari Institut Geologi dan Geofizik di Chinese Academy of Sciences Beijing dalam sebuah wawancara e-mel.

Lu dan rakan melaporkan mencari besok di jurnal ilmiah Nature.

Para saintis menentukan mie dibuat dari dua jenis millet, biji-bijian asli China dan banyak ditanamkan di sana 7.000 tahun yang lalu. Modern Amerika Utara dan Eropah mie biasanya dibuat dengan gandum.

Patrick McGovern Archaeochemist di University of Pennsylvania Museum Arkeologi dan Antropologi di Philadelphia mengatakan bahawa jika masa yang dianggarkan ini benar, maka penemuan ini sangat menakjubkan.

Bahkan saat ini, katanya, kemahiran cekap diperlukan untuk membuat mie yang panjang, tipis seperti yang ditemui di Lajia.

"Ini menunjukkan tahap yang cukup tinggi pemprosesan makanan dan kecanggihan makanan," katanya.

Sejarah Mie

Mie telah menjadi makanan pokok di banyak bahagian dunia selama sekurang-kurangnya 2,000 tahun, walaupun apakah versi moden dari pasta berserabut pertama kali ditemui oleh orang Cina, Itali, atau Arab masih boleh diperdebatkan.

Sebelum penemuan mie di laman Lajia arkeologi, nota paling awal muncul mie dalam sebuah buku yang ditulis selama China Dinasti Han Timur di antara tahun 25 bila dan 220, kata Lu.

Teori lain menyarankan mie pertama kali dibuat di Timur Tengah dan diperkenalkan ke Itali oleh orang Arab. Itali secara meluas dikreditkan untuk mempopularkan makanan di Eropah dan menyebarkannya di seluruh dunia.

Bukti tambahan diperlukan untuk membuktikan bahawa mie ditemui di Lajia adalah nenek moyang baik mie atau pasta Itali Asia. "Tapi dalam hal apapun, terkini hanya didokumentasikan dua milenium kemudian," kata Lu.

Gary Crawford, seorang arkeolog di University of Toronto di Mississauga di Kanada, berkata, penemuan 4.000 tahun mie di China tidak mengejutkan.

"Ini sesuai dengan apa yang telah kita umumnya dikenali-bahawa mie mempunyai sejarah panjang dan penting di China," katanya.

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. goren je mee tu... masak kicap :D

    Jemput datang ke website baru saya ===> syokbah.com

    BalasPadam

jerit kat sini