Lelaki Tua Berserban Muncul Dalam Mimpi!!

Lelaki Tua Berserban Muncul Dalam Mimpi!!

Loading...
                                                               Mimpi lelaki tua berserban
MINYAK urut jenama Afiat telah lama diketahui berkesan untuk mengatasi masalah terseliuh, kebas atau membetulkan perjalanan darah. Ia juga popular dalam mengembalikan kesihatan wanita lepas bersalin.

Terletak di Batu 30, Jalan Ipoh, Kuala Kangsar, Perak, syarikat Minyak Afiat Sdn. Bhd. telah beroperasi selama lebih 80 tahun. Ia diasaskan oleh Panjang Kamaruddin di Tambun.

“Nama ‘afiat’ itu diambil daripada ungkapan sihat walafiat. Imej lelaki memakai songkok pada produk Afiat pula merupakan gambar Haji Panjang Kamaruddin yang sengaja dipaparkan secara animasi,” kata Pengarah Urusan Minyak Afiat, Ahmad Zakaria Khalid.

Zakaria berkata, asal-usul perniagaan itu memiliki sisi eksentrik. Cerita beliau, Panjang yang merupakan ketua sebuah kampung di Tambun tiba-tiba lumpuh kedua-dua belah kaki tanpa diketahui sebabnya.

Walaupun, pelbagai usaha dilakukan untuk memulihkan penyakitnya ia masih gagal. Hendak dijadikan cerita, pada suatu hari semasa Panjang sedang tidur, beliau bermimpi didatangi seorang tua berserban dan berjubah putih.

Mimpi
Orang tua itu menyuruh Panjang mengambil satu bungkusan putih yang di dalamnya mengandungi beberapa jenis herba.

Panjang diberitahu bahawa bungkusan putih itu tertanam di dalam tanah di hujung kampung dan perlu dicampurkan dengan minyak kelapa hijau sebelum disapu di tempat yang sakit.

Selepas itu, Panjang meminta anak saudaranya bernama Khalid Uda Ismail yang merupakan bapa Zakaria, mengambil bungkusan itu keesokan harinya.

“Bungkusan berkenaan mengandungi 40 jenis herba antaranya daun pucuk jambu, rambutan, pegaga dan pandan.

“Setelah ayah saya membawanya pulang, herba berkenaan dicampur dengan minyak kelapa hijau. Apa yang menghairankan, Panjang pulih daripada penyakit lumpuh tidak lama selepas diurut dengan minyak herba itu,” cerita Zakaria.

Khalid mengkomersialkan minyak tersebut pada tahun 1924.

“Bagaimanapun, ayah saya seorang yang pendiam menyebabkan beliau sukar untuk menjual minyak itu,” kata Zakaria.

Namun, satu kejadian pada penghujung tahun itu membuatkan Khalid bertukar peramah.

Menurut Zakaria, bapanya telah menjual sebotol minyak Afiat kepada seorang tukang rumah yang dikenali sebagai Haji Seman di Parit Buntar.

Semasa ingin memaku bumbung rumah, Haji Seman terketuk jari telunjuk tangan kanannya menyebabkan ia berdarah.

“Kerana terlalu sakit, beliau menjerit hingga ramai penduduk pekan Parit Buntar mendengar suaranya. Ayat yang beliau gunakan ialah ‘mana minyak Afiat, jari aku berdarah’,” ujar Zakaria.

Haji Seman mengayuh laju basikalnya untuk pulang ke rumah dan menyapu luka jarinya dengan minyak Afiat. Tangannya berhenti berdarah dan pulih beberapa hari kemudian.

Selepas itu, Haji Seman menjadi ejen tidak rasmi mempromosikan minyak Afiat. Khalid juga dapat belajar daripada Haji Seman yang peramah cara-cara menjual minyak itu.


SYARIKAT ini memperoleh persijilan ISO 9001:2000 daripada SIRIM QAS International pada April 2003.

Ayam sabung
Sejak itu, cara pemasaran minyak Afiat mula berubah dengan Khalid menjualnya di pasar malam dan sekitar kampung di Perak.

Sama seperti babak menjual ubat di pasar sambil menyanyi dalam filem Do Re Mi arahan Tan Sri P. Ramlee, medium yang sama digunakan oleh Khalid. Beliau bermain gambus.

“Malangnya ramai orang kampung kurang yakin dengan khasiat minyak itu, lalu mereka mencabar ayah supaya memulihkan kaki ayam sabung yang patah.

“Ayah saya menyapu minyak Afiat pada kaki ayam itu dan mengurungnya di dalam reban. Beberapa hari selepas itu kaki ayam itu pulih,” cerita Zakaria lagi.

Setelah hampir 87 tahun beroperasi, syarikat Minyak Afiat kini mempunyai lebih 30 pekerja. Ia turut memperoleh persijilan ISO 9001:2000 daripada SIRIM QAS International pada April 2003.

Apa yang menarik, pelanggan mereka juga terdiri daripada kerabat diraja, bekas perdana menteri dan juga menteri besar.

“Ada kerabat diraja di sebuah negeri yang membeli secara berterusan dengan kami tetapi siapakah dia, adalah menjadi rahsia kami. Ada bekas perdana menteri dan menteri besar yang menggunakan produk kami hingga sekarang.

“Malah, bekas pegawai British ada yang membawa pulang minyak itu ke negara mereka apabila tidak lagi bertugas di Tanah Melayu,” ujarnya.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Mesti bagus minyak urat ini. Kalau ada kakak pun nak jugalah... tak pernah jumpa lagi

    BalasPadam
  2. huiiyoo..mane akak dapat citer ni?hee menaarik. umah akoo memang ade minyak ni slalu..=)

    BalasPadam
  3. Dahsyat minyak ni.. kena beli satu ni ...ehhehehe

    BalasPadam
  4. Thanks add asaya dalam bloglist..
    malan ni saya letakkan
    check it out my bloglist
    Hanif blog bloglist

    BalasPadam

jerit kat sini