Kalung-kalung ini ternyata dibuat dari rambut manusia!!

Kalung-kalung ini ternyata dibuat dari rambut manusia!!

Loading...
JIKA rambut korang makin sikit, kemana perginya potongan rambut korang? Sebahagian daripada anda pasti menjawab, dibuang ke tempat sampah. Tapi mahasiswa dari Inggeris yang satu ini tahu bagaimana caranya menggunakan potongan rambut.

Kerry Howley, seorang mahasiswa seni dari Cambridge, Inggeris mencipta koleksi kalung-kalung unik nan cantik. Bukan dari berlian atau manik-manik. Kalung yang satu ini dirangkai dari potongan rambut manusia! Howley mengaku, idea pembuatan perhiasan rambut ini muncul dari pandangan yang menganggap rambut sebagai mahkota dan perhiasan berharga.

Malangnya, selepas rambut dipotong, sebutan ini lenyap dan potongan rambut pun hanya dianggap sebagai sampah. "Saya ingin mencipta keseimbangan yang anggun antara kedua-dua pandangan berbeza itu," tutur Howley pada Oddity Negeri . Potongan rambut yang menjadi bahan utama pembuatan kalung unik ini didapati dari sahabat ibunya, seorang warga Jepun yang mempunyai rambut sepanjang pinggul.


Dia hanya menggunting rambutnya sepanjang 30 sentimeter setiap 5 tahun sekali. Untuk merangkai helai-helai rambut menjadi kalung, Howley menggunakan alat jahit khas dan menyusunnya dengan penuh hati-hati. Setakat ini, Howley baru mampu membuat 5 kalung rambut, kerana ia memerlukan masa lebih dari 60 jam untuk merangkai satu kalung sahaja.



Catat Ulasan

0 Ulasan