Buah-buahan di Florida Mendadak Jadi Beku

Buah-buahan di Florida Mendadak Jadi Beku

Loading...

FLORIDA - Florida dikenali sebagai wilayah di Amerika Syarikat (AS) dengan suhu cuaca yang sejuk. Namun, suhu suhu di Florida tampak berkurangan hingga di bawah sifar darjah celsius Selasa lalu dan membuat tanaman-tanaman diselimuti ais. Para petani Florida terkejut menyaksikan tanamannya diselimuti ais ketika mereka baru saja terbangun dari tidurnya.

Florida merupakan kawasan yang sesuai untuk bercucuk tanam, namun pada musim sejuk ini, suhu suhu udara berjaya membekukan buah-buahan yang ada di tanah pertanian. Di Dover, Florida, buah strawberry tampak diselimuti ais kerana cuaca di kawasan itu sudah mencapai minus tiga darjah celsius . Hal itu dialami juga oleh pokok limau, dan bunga-bunga yang sudah mekkar. Para petani tampak berlari untuk menyelamatkan tanaman buah plump yang di tanam di tanah. Demikian seperti diberitakan Daily Mail , Khamis (5/1/2012).

Januari umumnya menjadi waktu petani-petani di Florida, namun saat ini mereka terpaksa gigit jari kerana tanamannya rosak akibat suhu udara yang terlalu sejuk. Beberapa petani di Hillsborough dan Polk tetap berharap akan adannya keajaiban di malam hari sahaja yang boleh mengelakkan kerosakan tanamannya. Menurut seorang petani John Arnold, cuaca hangat pada Disember lalu membuat pokok limau terdedah untuk membeku. Dirinya juga mengakui, tidak mempunyai bangunan untuk melindungi tanaman itu dari cuaca sejuk. Meskipun demikian, Pengarah Eksekutif Florida Tropical Fish Farm Association mengadar, para petani tidak menjangka perubahan cuaca yang berlaku di Florida. Musibah itu juga sempat dialami oleh para petani pada 2010 lalu.

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. alahai, sayangnyer beku, dah jadi aiskrim la buah-buahan tu...hehehe. akak dah join ne?
    http://zyash-nuffnang.blogspot.com/2012/01/zyash-1st-giveaway.html
    meh la join n support zai..

    BalasPadam

jerit kat sini