Alasan Kenapa Adanya Saku Kecil Pada Seluar Jeans

Alasan Kenapa Adanya Saku Kecil Pada Seluar Jeans

Loading...

Pernah tidak terlintas kenapa seluar jeans selalu ada saku kecil di bahagian sebelah kanannya? Selintas saku kecil ini tak ada fungsinya selain hanya tempelan untuk menambah aksentuasi gaya pemakainya, atau mungkin ciri khas seluar jeans. Namun, dari saku imut-imut inilah sebenarnya boleh dibaca sejarah seluar yang dipopularkan oleh Levi Strauss tahun 1880 ini, lapan tahun selepas jeans masuk ke Amerika Syarikat (AS) tahun 1872.

Sebagai jenis tekstil, jeans pertama kali dibuat di Genoa, Itali tahun 1560 -an. Kain seluar ini biasa dipakai oleh angkatan laut. Orang Perancis menyebut seluar ini dengan sebutan "bleu de Genes", yang bererti biru Genoa. Meski tekstil ini pertama kali dihasilkan dan digunakan di Eropah, tetapi sebagai fashion, jeans dipopularkan di AS oleh Levi Strauss, seorang pemuda berusia dua puluh tahunan yang mengadu peruntungannya ke San Francisco sebagai peniaga pakaian. Ketika itu, AS sedang dilanda demam emas.

                                       Antara orang pertama memakai jeans

Akan tetapi, sampai di California semua barangnya habis terjual, kecuali sebuah khemah yang diperbuat dari kain kanvas. Kain kanvas ini dipotongnya dan dibuatnya menjadi beberapa seluar yang dijual pada para pekerja lombong emas. Dan ternyata para pekerja menyukainya kerana seluar buatan Strauss tahan lama dan tak mudah koyak.

Merasa mendapat peluang, Strauss menyempurnakan "penemuannya" dengan menempah bahan dari Genoa yang disebut "Genes", yang oleh Strauss diubah menjadi "Blue Jeans". Di sinilah para pelombong tambah menyukai seluar buatan Strauss dan "menobatkan" seluar itu sebagai seluar rasmi para pelombong . Para penambang emas itu menyebut seluar Strauss dengan "those pants of Levi` s "atau" Celana Si Levi ". Sebutan inilah yang memulakan tanda dagang pertama seluar jeans pertama di dunia. Naluri perniagaan Strauss yang tajam membuatnya mengajak usahawan berjaya Jakob Davis untuk bekerjasama, dan pada tahun 1880 kerja sama itu melahirkan kilang seluar jeans pertama.

                                   Jeans tertua di dunia masih ada sampai sekarang
menurut, "XX", jeans Levi's® ini dibuat pada 1879 dan disimpan di dalam suatu tempat yang tahan api di dalam Arsip Levi Strauss & Co di San Francisco. Hari ini, jeans itu harganya lebih dari $150,000


Dan produk reka bentuk mereka yang pertama adalah "Levi` s 501 ". Produk reka bentuk pertama memang dikhususkan bagi para pelombong emas. Seluar ini mempunyai 5 saku, 2 di belakang dan 2 di depan, dan 1 saku kecil dalam saku depan sebelah kanan.

  Kerana diperuntukkan bagi para pelombong, saku ini tentu bukan untuk bergaya-ria. Tetapi saku imut-imut ini direka untuk menyimpan butiran-butiran emas yang bersaiz kecil. Meski kini jeans dihasilkan dalam pelbagai tanda dan bukan hanya untuk para pelombong, tetapi saku imut-imut itu tetap ada. Tentu saja fungsinya bukan sebagai tempat menyimpan butiran emas.

Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. poket kecik tu tempat letak duit syiling... ;p

    BalasPadam
  2. yup yup,, cube eje maria,, betul kate dye,, tempat poket tuh untuk duit syiling,, pasal lelaki punye dompet tade tmpat letak duit syiling,, biasenye tabur je dalam poket,, :D

    BalasPadam
  3. @akuamir MMG BTL... letak duit syilling..

    http://www.mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/01/fahamilah-dia.html

    BalasPadam
  4. owh...akak x pernah pakai jeans...sluor jeans pun x de..tapi suami akak peminat tegar jeans..
    tak pernah pulak akak perhatikan samada poket kecil wujud atau tidak...

    BalasPadam
  5. utk letak zippo la...

    BalasPadam
  6. husband saya suker letak duit syiling kat poket kecik tue ^_^

    BalasPadam
  7. @Life Is Beautiful

    susah nak ambik wit syiling..tak muat...hihi

    BalasPadam
  8. ohh..patutlah tunang as suka letak duit syiling kat kocek kecik tu..baru tahu..

    BalasPadam

jerit kat sini