Mengaku Dukun, Wanita Tua Dipancung di Saudi

Mengaku Dukun, Wanita Tua Dipancung di Saudi

Loading...
Dia mengaku boleh menyembuhkan orang sakit dengan sihirnya.


Kerajaan Arab Saudi mengumumkan bahawa ia telah memenggal seorang wanita di wilayah Jawf Isnin waktu tempatan. Wanita yang sebelumnya telah dipenjara selama dua tahun ini didakwa atas amalan perdukunan, sebuah amalan yang tabu di Arab Saudi. Seperti diberitakan oleh SPA , agensi berita rasmi Arab Saudi, dilansir oleh Aljazeera , Selasa 13 Disember 2011, maklumat pemenggalan disampaikan oleh Kementerian Dalam Negeri Saudi .

Menurut kenyataan Kemdagri, wanita yang dipenggal tersebut bernama Amina Binti Abdul Halim bin Salem Nasser. Dia dikatakan telah lama melakukan amalan perdukunan. Dalam pernyataan tidak disebutkan maklumat lebih lanjut. Namun, menurut harian berbahasa Arab di London, al-Hayat , Amina yang berusia 60 tahun telah memperdaya warga Jawf dengan mengatakan dia boleh mengubati orang sakit dengan sihirnya. Al-Hayat menulis bahawa Amina menarik bayaran US $ 800 kepada setiap orang yang datang padanya. Dia ditangkap pada 2009 lalu.

Amina bukan orang pertama yang dipenggal akibat amalan perdukunan di Arab Saudi. Sebelumnya September lalu, seorang warga Sudan dihukum pancung di Saudi akibat membawakan acara ramalan di tv. Pada 2007, seorang warga negara Mesir juga dipenggal kerana diduga merapal mantera untuk memutuskan tali perkahwinan seseorang. Tahun lalu, seorang pembawa acara televisyen warga negara Lubnan dihukum pancung kerana membawakan program ramalan keuntungan. Kabar terbaru, mahkamah Saudi akhirnya membebaskannya kerana undian tidak merugikan orang lain.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Kalau ditempat kita mesti ramai yg dah jatuh hukum kena penggal agaknya kan...

    BalasPadam
  2. ye la gamaknya kakzakie..agaknya dalam satu hari 5,6 orng yang kena pancung..sbb kat tmpt kita..dukunnya ramai,tak terkira

    BalasPadam

jerit kat sini