Kesiannya Budak Ni,Organ-organ Dia Semuanya Terbalik!!

Kesiannya Budak Ni,Organ-organ Dia Semuanya Terbalik!!

Loading...

Kian Hill (2 tahun) adalah budak yang luar biasa. Ia lahir dengan kedudukan organ-organ yang terbalik. Jantungnya berada di sebelah kanan yang seharusnya sebelah kiri, ginjalnya berputar terbalik, perut dan pankreas berada disisi yang bertentangan dan usus bulatan ke arah yang salah.

Kian yang lahir pada 7 Ogos 2009 ini juga lahir tanpa limpa, usus buntu dan paru-paru kanan (hanya ada satu paru-paru sebelah kiri). Sejak lahir, budak kecil ini harus melakukan banyak operasi untuk membuatnya bertahan hidup.
Setiap bulan doktor melakukan bronkoskopi, suatu prosedur di mana sebuah kamera kecil dimasukkan ke tekak untuk menyemak lebar saluran udara dan paru-paru perseorangan.
Kemudian ketika ia berusia 7,5 bulan, doktor bedah memotong setengah batang tenggoroknya (trakea) dan satu sisi di atas yang lain untuk membuat tekak lebih luas.
Kelainan yang berlaku pada Kian dinamakan laman inversus totalis, yang bererti organ-organ dalamannya berkembang pada sisi yang salah dari tubuhnya.

Keadaan ini akan menjejaskan kira-kira 1 dari 10.000 orang di Inggeris, yang membuat pesakit memerlukan rawatan 24 jam dan menghabiskan hidupnya di rumah sakit.
Doktor menyatakan Kian hanya mempunyai peluang 50 peratus untuk hidup dan tahun lalu ia bahkan dinyatakan mati secara klinikal selama 30 minit selepas menderita dua serangan jantung.
Natalie Boughey (22 tahun), ibunda Kian, seperti dilansir Dailymail.menyebutkan beberapa tahun terakhir telah menjadi 'rollercoaster' emosi baginya, tetapi untuk membawanya ke rumah akan menjadi hadiah terbesar dari semuanya.
"Dia seperti anak kecil yang manis, dia telah melalui rasa sakit begitu banyak, ia tidak pernah berhenti tersenyum. Kami memanggilnya 'budak cermin', "kata Boughey.

"Saya mempunyai tujuh gambar scan saat Kian masih berada di rahim dan gambar tidak menunjukkan ada masalah. Tapi saya tahu bahawa ada sesuatu yang salah. Saya hanya tahu itu bawaan, "ujar Natalie yang berprofesi sebagai jururawat gigi.
Ketika ia lahir, banyak Natalie, kakitangan perubatan membawanya pergi untuk ujian kerana dia berjuang untuk bernafas. "Kami terus diberitahu untuk tidak terlalu berharap dan ada kemungkinan kurang dari 50/50 dia akan terus hidup. Kami benar-benar ketakutan, "jelas Natalie.
Kian diberi makan dengan milkshake kaya nutrisi disebut Peptamen, yang dipam terus ke perutnya.
Dia akan tetap berhubung dengan bekalan oksigen dan monitor saturasi yang memeriksa denyut nadi dan kadar oksigen.

"Kian adalah seorang anak luar biasa yang lahir dengan keadaan yang sangat tidak biasa, yang menyebabkan dia banyak menghadapi masalah kesihatan, termasuk paru-paru hilang dan trakea yang sangat sempit.
Kami tidak tahu bagaimana masa depannya, tetapi ia adalah anak kecil yang bahagia dan nakal, walaupun dengan masalah kesihatan, "jelas Dr. Jane Clarke, konsultas pernafasan Kian di Birmingham Children 's Hospital.

Catat Ulasan

0 Ulasan