Kasut Termahal di Dunia, Milik Puteri Iran

Kasut Termahal di Dunia, Milik Puteri Iran

Loading...

Apa yang perlu dilakukan sebuah tanda, jika salah satu produknya yang jadi ikon dilelong? Tentu berusaha untuk mendapatkannya, dengan membelinya kembali. Seperti yang dilakukan oleh Roger Vivier, butik kasut mewah yang berpusat di Perancis. Proses pelelangan mereka ikuti demi mendapatkan kembali kasut-kasut yang pernah dibuat, lalu menjadi ikon. Dilansir dari msnbc.msn.com, Roger Vivier juga bekerja sama dengan kerajaan Perancis dan French Footwear Association. Faktanya, dalam proses lelongan tersebut, kasut-kasut karya Roger Vivier mempunyai harga yang sangat hebat. Tak hairan, kerana kasut-kasut itu pernah dimiliki oleh tokoh ternama seperti mendiang Elizabeth Taylor dan John Lennon.

Dan, salah satu karya Roger, jadi kasut kasut termahal di dunia. Kasut ini dulu pernah dimiliki oleh Putri Soraya, isteri kedua dari Shah Iran, Mohammad Reza Pahlevi, pada 1962. Modelnya cukup sederhana, berupa kitten heels berwarna perak. Terdapat hiasan batu berwarna oren sangat ketara, yang merupakan batu topaz.

Kasut ini dilepas dengan harga mencapai% u20AC 19.750 atau Rp238 juta. Sebelum dilelong, kasut sempat dipamerkan di Musa © e Roman, Lyon, Perancis. Rencananya, setelah kasut-kasut dibeli, akan kembali disimpan dan dipamerkan di muzium tersebut.

Catat Ulasan

0 Ulasan