Inilah Bilik Mayat Paling Menyeramkan Di Dunia

Inilah Bilik Mayat Paling Menyeramkan Di Dunia

Loading...
Bilik mayat, seperti kita ketahui adalah sebuah bilik yang digunakan untuk menyimpan mayat sebelum akhirnya dikebumikan.
Banyak yang menganggap bilik jenazah ini tempat yang menakutkan, bagaimana tidak, di dalamnya tersimpan pelbagai mayat manusia yang semasa hidupnya boleh saja seorang penjahat, korban pembunuhan, rogol dan mereka yang meninggal akibat penyakit taboo.

Bahkan tidak ada seorang pun yang ingin memasukinya, kerana itu adalah khabar buruk dan sedih. Ini 5 bilik jenazah tua yang diabaikan di seluru penjuru dunia:


1. Bilik Jenazah yang tidak diketahui kewujudannya , Gambar bilik jenazah ini diabadikan oleh seorang jurugambar yang enggan menyebutkan lokasi dan nama. Sehingga dalam kes yang satu ini, kami tidak mempunyai maklumat secara detail. Namun sang jurugambar hanya mengatakan, "Bangunan ini terakhir digunakan pada tahun 2009. Di sebuah tempat yang tidak dikenali ... beberapa kemudahan seperti elektrik, peralatan kerja dan saluran air masih berfungsi dengan baik. Gedung ini juga memiliki kamera pengawas (CCTV) besar yang mengarah ke segala penjuru bilik dan laman.
Bilik Jenazah yang tidak diketahui kewujudannya (Sumber: environmentalgraffiti.com) Keadaan dan situasi bilik yang kelihatan di dalam gambar ini kelihatan diabaikan dan semakin memburuk. Namun pastinya di bilik ini pernah menyimpan beberapa mayat manusia. Beberapa mayat yang menanti untuk dibedah dan diotopsi. Tidak saja mayat yang mempunyai identiti tetapi juga sebaliknya, yang sering membuat bingung para ahli patologi memberikan nama kepada jenazah tersebut.


Bilik Jenazah yang tidak diketahui kewujudannya (Sumber: environmentalgraffiti.com) 2. Bilik Jenazah di Ellis Island, di Kota New York . Ellis Island adalah sebuah gerbang utama bagi para pendatang asing yang berbondong-bondong mendatangi Amerika Syarikat antara tahun 1892 dan 1954. Perlu anda ketahui bahawa sebanyak 3,000 nyawa telah melayang di bilik jenazah, sebuah angka hebat bagi rumah sakit yang ketika itu masih berfungsi di kawasan Ellis Island ini.


Bilik Jenazah di Ellis Island (Sumber: environmentalgraffiti.com) Sang jurugambar mengatakan, "pada tahun 2008 ini aku mendapatkan sebuah keberuntungan, kerana mendapat kesempatan langka untuk mengabadikan sebuah bahagian dari sejarah New York, sebuah kawasan yang masih tertutup untuk umum dan para pelancong. Kami berjalan menyusuri setiap bilik di dalam rumah sakit, yang menampung pesakit gangguan jiwa dan penyakit berjangkit lain. Sebuah kesempatan langka ketika boleh berada dalam sebuah bilik yang mempunyai sejarah, melihat dan mengabadikan bilik jenazah dan sebuah tungku


3. Bilik Jenazah di Sanotarium Tidak Dikenali, di Jerman Gambar bilik jenazah ini diambil oleh seorang petualang urban, yang ketika itu sedang melakukan perjalanannya di sebuah kawasan di Jerman. Kepada Times.com ia mengatakan, "aku pernah melawat beberapa bilik jenazah di pelbagai belahan dunia dan harus katakan bahawa itu adalah sebuah tempat yang menyeramkan. Selalu terselit dalam fikiran ketika kita membayangkan apa yang pernah berlaku di bilik-melihat pelbagai benda yang masih tersisa, dan beberapa tempat bahkan mempunyai peralatan kuno yang melengkapkan ruang jenazah.

Bilik Jenazah di Sanotarium Tidak Dikenali (Sumber: environmentalgraffiti.com)

Ruang otopsi ini kelihatan kecil dan sempit, Diduga bahawa bilik ini digunakan untuk mengotopsi mayat yang keadaannya sudah tidak baik lagi -bilik ini mempunyai tingkap dan penapis bilik untuk membuang bau yang dihasilkan oleh mayat tersebut, sehingga seorang patholog boleh bekerja dengan selesa.


4. K amar Jenazah Tak Dikenali, di Inggeris. Gambar ini ini bukanlah oven pembakar roti, namun tempat simpanan jenazah yang nantinya akan dikenalpasti dan diotopsi. Kami bertanya (times.com) kepada sang jurugambar seandainya ia merasakan sesuatu yang aneh ketika berada di tempat ini, ia menjawab tidak merasakan sesuatu yang aneh dalam atmosfera bilik jenazah itu.

Berdasarkan keterangan yang ada, di sekitar bilik jenazah ini selalu terlihat tentera gurkha yang berkawal (tentera buatan Inggeris yang dianggotai bangsa Nepal dan India) sehingga membuat sang jurugambar sukar mendapatkan jumlah gambar yang baik.


p/s...seram giler..

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. suke ngan entri ni, dijadikan entri menarik bagi aku. hehe. thx akak!

    http://lifewifvanessa.blogspot.com/2011/12/blog-paling-menarik-hari-ini-ialah.html

    BalasPadam

jerit kat sini