Budak Perempuan di India Dipaksa Jadi Lelaki

Budak Perempuan di India Dipaksa Jadi Lelaki

Loading...

KODRAT MEREKA DINAFIKAN. ANAK PEREMPUAN BAHKAN DIBUNUH KETIKA MASIH BERADA DI DALAM RAHIM.

Bagi sebahagian keluarga di India, anak perempuan bukanlah berkat yang dinanti-nanti. Bahkan tidak sedikit yang menjadi mangsa pembunuhan orang tua sendiri. Badan PBB untuk masalah anak-anak, UNICEF, baru-baru ini mencatat hampir 50 juta kanak-kanak perempuan di India dihilangkan paksa. Mahar atau mas kawin jadi biang keladi. Emas, kain mahal, dan barang mewah wajib diberikan keluarga perempuan pada mempelai laki-laki saat perkahwinan. Tak sampai di situ, Peraturan tak tertulis memerlukan keluarga pengantin perempuan untuk terus memberi.


Dulu, kerana kecewa tak boleh memenuhi keinginan pihak lelaki, insiden pembakaran pengantin perempuan kerap terjadi. Dua dekad terakhir, dengan kecanggihan teknologi, 'pembunuhan'anak perempuan bahkan dilakukan ketika masih jabang bayi. Meski dinyatakan haram, amalan pengguguran ini kerap terjadi. Kini, cara baru dilakukan. Para orang tua yang kecewa ingin memiliki anak laki-laki memaksa anak perempuannya - berusia satu hingga lima tahun - menjalani pembedahan tukar jantina. Ahli bedah di Kota Indore dilaporkan telah menukar jantina beratus-ratus kanak-kanak perempuan dalam setahun. Caranya, mengepam ubat-ubatan hormon ke tubuh mereka. Lalu, doktor akan 'membuat' zakar menggunakan rangkaian dari organ kelamin budak perempuan. Menurut akhbar terkemuka India, Hindustan Times , trend mengejutkan ini dikenali sebagai genitoplasty . Para orang tua kaya asal Delhi dan Mumbai dilaporkan berbondong-bondong ke Indore untuk mendapatkan operasi ganti kelamin dengan kos relatif murah. Sekitar 2.000 pound sterling atau Rp27, 6 juta untuk menukar jantina putri mereka.


Picu Kemarahan

Berita penyalahgunaan operasi kelamin - yang umumnya dilakukan untuk mengatasi kelainan genital dewasa mencetuskan ekspresi kemarahan di Twitter dan laman rangkaian sosial yang lain. Salah satunya dari penulis dan feminis, Talisma Nasreen.

"Ini keterlaluan! Tak hanya membunuh bayi perempuan yang belum lahir, mereka bahkan menukar kelaminnya menjadi laki-laki melalui genitoplasty , "kata dia. Ia menuntut doktor yang melakukan bedah kontroversi itu meringkuk dalam penjara.

Walaupun doktor telah memberi amaran bahawa berubah menjadi lelaki akan membuat anak mereka mandul, para orang tua bergerak. Tujuh ahli genitoplasty India sesumbar bahawa masing-masing dari mereka telah menukar 200 sampai 300 kanak-kanak perempuan menjadi laki-laki. Hanya satu di antara korban berusia lebih tua dari 14 tahun - batas usia yang diperlukan untuk menjalani pembedahan ini.


Para doktor berdalih, mereka melakukan operasi pada mereka yang tak mempunyai ketidakserasian antara organ luar dan dalam. Tapi tak ada sistem di India yang mengawal tuntutan ini.


Apapun itu, anak-anak perempuan malang jadi korban. "Saat ia tumbuh besar ia akan mengalami kebingungan soal jenis kelaminnya. Ini akan mengakibatkan kelainan seksual dan masalah psikologi," kata pakar bedah kanak-kanak, Milind Joshi. Namun, seorang orang tua yang mengoperasi anaknya yang berusia 2 tahun berdalih, "saya fikir kanak-kanak saya tak akan kebingungan dengan jantinanya. Saat ia tumbuh dia akan hidup normal - selama ia tak punya kenangan soal operasi itu. " ( Daily Mail / ren)


di kutip dari : http://www.klikunic.com/2011/07/bocah-perempuan-di-india-dipaksa-jadi.html#ixzz1fSobZbWO

Catat Ulasan

0 Ulasan