Semut Juga Bunuh Diri!

Semut Juga Bunuh Diri!

Loading...
Semut adalah serangga yang mempunyai sejuta pesona dan juga makhluk yang paling misteri di planet ini.tahukah agan bahawa semut juga boleh bunuh diri secara beramai-ramai? Bukan kerana stress atau bertarung melawan musuh, tetapi hanya kerana hal sepele.mereka membentuk lingkaran yang membuat diri mereka sendiri terperangkap dan mati, dan terus menerus melakukan itu sampai semuanya mati atau ada pasukan semut lain yang mengganggunya.


Fenomena ini ditemui oleh Beebe pada tahun 1921 ketika sedang berjalan di guyana.dia melihat keanehan pada semut tentera yang berasingan dari pentadbirannya, mereka berputar membentuk sebuah lingkaran.semakin lama lingkaran yang dibentuk oleh para semut tentera yang berasingan dari pentadbirannya tersebut semakin besar kerana banyak para semut lain yang bergabung.mereka berputar seperti gasing dalam masa yang lama sehingga banyak diantara semut2 tersebut mati kerana kehausan atau kepenatan.Beebe lalu mencatatnya di bukunya dan memberikan nama "ants circle of death" kepada fenomena tersebut.


"Dancing ants" atau "death mill" atau "ants circle of death pertama kali dipelajari oleh psikologi haiwan amerika theodore schneirla pada tahun 1944. para semut saling berkumpul dan mula berjalan membentuk lingkaran.salah satu rujukan umum untuk fenomena ini dihubungkan dengan seorang naturalis amerika william Beebe, yang melihat dan kemudian menggambarkan fenomena ini di guyana pada tahun 1921. Tentera semut bergerak dalam lingkaran dengan lingkar kaki 1.200. Perlu masa 2,5 jam setiap semut untuk menyelesaikan loop. Gerakan ini berlangsung selama dua hari sampai sebahagian besar peserta (semut) mati. bagaimana terjadinya lingkaran tersebut? Seorang ahli semut menjelaskan awalnya ada semut yang berasingan dari koloninya.nah ketika terpisah dari koloninya, sang semut mempunyai peraturan mudah, "ikuti semut di depannya". Kerana semut yang berasingan dari tanah jajahan saling mengikuti di depannya, maka mereka akan membentuk sebuah lingkaran yang mirip seperti black hole.


Sumber : http://kolom-inspirasi.blogspot.com/2011/11/fenomena-bunuh-diri-massal-semut-yang.html#ixzz1euTAspdd

Catat Ulasan

0 Ulasan