Rumah Orang Kerdil Hobbit Di Kehidupan Nyata

Rumah Orang Kerdil Hobbit Di Kehidupan Nyata

Loading...
The Hobbiton sudah terkenal seiring dengan meledaknya filem The Lord Of The Rings yang sangat terkenal itu. Akan tetapi mungkin masih belum banyak yang tau di mana letak kampung Hobbiton tersebut.

Matamata adalah sebuah kampung kecil di New Zealand yang mempunyai udara yang bersiah dan pemandangan yang indah dan tidak terlalu ramai. Akan tetapi situasi berubah sejak desa ini dipilih sebagai tempat syuting rumah dari hobbit dalam filem Lord of The Ring!
Syarikat filem membuat jalan baru untuk mencapai ke lokasi dan membina 37 rumah hobbits yang dibina di sebuah bukit berumput. Gaya rumah yang mesra alam, kerana dinding yang diperbuat dari tanah dan rumput sebagai bumbung. Saat filem selesai, syarikat filem ingin menghancukan semua rumah-rumah hobbits tersebut agar tidak menganggu habitat alam sekitar. Akan tetapi warga tempatan menerima ribuan permintaan daripada peminat untuk tidak melakukannya, sehingga syarikat filem tersebut pun berubah fikiran dan bersetuju untuk tidak menghancukan rumah-rumah hobbit tersebut. Sekarang, walaupun rumah-rumah hobbit tersebut telah ditinggalkan dan menjadi rumah-rumah domba, akan tetapi desa Hobbiton tidak lah sesepi dulu lagi. Desas ini dikunjungi berjuta-juta orang setiap tahun nya untuk melihat rumah -rumah hobbit yang sekarang menjadi rumah-rumah domba.










Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Memang dah lama simpan niat nak pegi NZ ni.. bilakah agaknya akan tertunai hehehe

    BalasPadam
  2. Insyaallah..simpan duit banyak2 mesti sampai sana gak mak...hehehe

    BalasPadam
  3. hr tu time world cup ragbi nak je g nz tapi ongkos nggak ada.adoiyai...

    BalasPadam
  4. cerita the lord of the ring buat kat sini lah kan?

    BalasPadam

jerit kat sini