PIRING ASTRO TIDAK MENGHADAP QIBLAT @ KAABAH(pembetulan)

PIRING ASTRO TIDAK MENGHADAP QIBLAT @ KAABAH(pembetulan)

Loading...

Baru baru ini saja ada terbaca satu artikel yang berbunyi "Mengapa Piring Astro Menghadap Kaabah/Qiblat". Apabila membaca artikel tersebut palbagai teori sains yang dikaitkan dengan Kaabah telah dikupas. Namun apa yang menarik perhatian saya ialah artikel tersebut mengatakan kebanyakan piring astro menghadap ke arah Qiblat lantas saya terkejut dengan kenyataan ini kerana dari pandangan mata kasar saya sendiri piring astro tersebut tidak langsung menghadap ke arah qiblat malah jauh terpesong ke arah lain. Kecuali orang yang tidak mengambil tahu arah qiblat yang betul mempercayai perkara ini yang mana jika dibiarkan ia boleh merosakkan aqidah umat Islam. Sebab apa saya berkata demikian?, ya berdasarkan komen sama ada di dalam forum, facebook mahupun blog, ramai yang percaya perkara tersebut dan ada yang mengaku apabila ke tempat yang tidak tahu arah qiblat mereka hanya melihat arah piring astro tersebut dah arah tersebutlah qiblat mereka. Sesungguhnya orang yang menyiarkan artikel ini memang akan merosakkan aqidah umat Islam dan beliaulah bertanggungjawab apabila ada orang sembahyang berqiblatkan arah piring astro.

Saya telah membuat siasatan dan kajian saya menunjukkan arah qiblat dan arah piring astro jauh berbeza. Bukan sedikit perbezaan malah sangat jauh dan jelas dilihat dengan mata kasar. Mungkin orang yang menyiarkan artikel ini tidak prihatin atau mengambil berat dengan arah Qiblatnya.... cuba lihat gambar di atas dan saya nasihatkan agar mereka yang percaya arah astro sama dengan arah qiblat tolong ambil kompas dan buat eksperimen seperti yg saya buat.. untuk mengetahui kedudukan arah qiblat dari tempat anda sila rujuk laman web Jakim http://www.e-solat.gov.my/ ...Wallahu a'lam......

sumber:http://azaharishafie.blogspot.com/

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Kakak pun pernah terbaca hal ini. Tapi kawasan perumahan kakak rata-rata piring astro tidak mengadap Qiblat. Tak setuju pendapat yg kata piring astro mengadap qiblat...

    BalasPadam
  2. oh ye ker..nak share kat blog boleh??/ terima kasih

    BalasPadam
  3. ye lah..saya pun baru tahu..
    Maria:silakan

    BalasPadam
  4. piring astro mengadap satelit measat.. sebab tu arah piring tu berlainan mengikut tempat... pakai satelit lain, arah lain pulak.. inilah akibat bila satelit dish kena ban di malaysia....

    BalasPadam

jerit kat sini