a blog full of free information

Pin It

Widgets

7 comments:

  1. haih, memang manuasia bile takde guidance dia akan buat sesuatu yang memang diluar batasanya.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...

    Secara teorinya manusia dapat diklonkan seperti kejayaan pengklonan kambing biri-biri tetapi seperti juga biri-biri tersebut, pasti ada masalah yang berkaitan dengan DNA hidupan yang cuba diklonkan tersebut, seperti ia tidak mampu untuk hidup lama.

    Manusia tidak boleh dan haram diklonkan kerana ia perlulah "dilahirkan" melalui proses biologi mengikut aturan Islam.

    Yang boleh diklonkan adalah DNA manusia untuk mengklon organ-organ tertentu (teknologi ini sudah ada) bagi tujuan perubatan seperti menyelamatkan pesakit barah atau mangsa kemalangan...

    ReplyDelete
  3. Ahmad zaki..mmg benar,dan manusia mmg tidak dapat menandingi kebesaran Allah ..seberapa pandai sekalipun manusia itu..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,

    Saya tidak berasakan foto-foto di atas adalah daripada hasil pengklonan manusia yang gagal. Sebaliknya ia adalah bayi-bayi "deformed" yang meninggal selepas dilahirkan. Mereka diawet untuk tujuan kajian perubatan.

    Dalam proses cloning, seperti yang dinyatakan oleh Ahmad Zaki di atas, saintis telah lama berjaya mengklonkan biri-biri, namun ia hidup tidak lama. Biri-biri agak kompleks genome-nya. Genome merupakan himpunan semua DNA dalam satu organisma. Pengklonan tumbuhan pula sebaliknya: ia satu perkara yang berjaya. Saintis sudah lama dapat klon-kan tumbuhan. Saya pun dapat melakukan perkara yang sama. Ini kerana genome tumbuhan lebih simple berbanding genome binatang.

    Genome manusia pula terlampau kompleks. Masih belum ada kejayaan dalam pengklonan manusia. Organ manusia dapat diklonkan (walaupun SANGAT SUKAR), tetapi tidak pada keseluruhan badan. Saintis seluruh dunia sudah lama mempersetujui kod etika aktiviti cloning, yakni, pengklonan manusia diharamkan.

    ReplyDelete
  5. gambar di atas sy dah pernah tgok sblm ni dan ia dikatakan gmbar bayi yg cuba diklon kan tp tak menjd... ini lah manusia yg cuba utk melawan kuasa ALLAH... sistem bdn manusia mmg compleks tp ia berbeza dgn haiwan spt biri2... sbnrnya knp umur haiwan tersebut tak pnjg adalah sel yg diklon kan adalah sama umurnya dgn org yg nak di klon kn...

    ReplyDelete
  6. HARAP TIDAK DI KELUARKAN ARTIKAL GAMBAR MACAM NI LAGI.CERITA AJE TAK APA.MACAM TAK MENARIK LAH.INI PANDANGAN SAYA SAJA.MAF JIKA ADA YANG TAK SEPENDAPAT DGN SAYA.

    ReplyDelete
  7. post macam ni boleh buat kebodohan berjangkit. ini bukan kegagalan dalam pengklonan, ini baby yang tidak normal dan mati... setuju dengan sir pak pong!

    ReplyDelete

jerit kat sini

 
Top