Bukan Lelaki Je Bersunat,Perempuan Pun Bersunat Juga Tau...(Foto Sedikit Ekstrem)

Bukan Lelaki Je Bersunat,Perempuan Pun Bersunat Juga Tau...(Foto Sedikit Ekstrem)

Loading...
Tradisi Sunat Bagi Wanita Di Berberapa Negara

Pada berapa tahun kebelakangan ini Thomas selalu berkempen agar dihapuskan keharusan sunat terhadap perempuan diAfrika. Bukunya, the circumcision of women: A Strategy for eradication, terbit dilondon. Thomas kini aktif di inter Africa committe khususnya tentang amalan tradisional yang berkaitan dengan kesihatan perempuan dewasa dan kanak-kanak-kanak di afrika. Organisasi ini lahir di Dakar, Senegal, tahun 1984. Kini inter afrika kali terakhir dianggotai 25 negara dengan pejabat pusatnya di Addis Abba dan Janewa.

Sedangkan Thomas sendiri sebagai presiden untuk kawasan siera Leone. Deberapa tahun kebelakangan ini Thomas selalu berkempen agar dihapuskan keharusan sunat terhadap perempuan diAfrika. Bukunya, the circumcision of women: A Strategy for eradication, terbit dilondon. Thomas kini aktif di inter Africa committe khususnya tentang amalan tradisional yang berkaitan dengan kesihatan perempuan dewasa dan kanak-kanak-kanak di afrika. Organisasi ini lahir di Dakar, Senegal, tahun 1984.

Kini inter afrika kali terakhir dianggotai 25 negara dengan pejabat pusatnya di Addis Abba dan Janewa. Sedangkan Thomas sendiri sebagai presiden untuk kawasan siera Leone. pemimpin organisasi mesir untuk urusan hak asasi manusia dibeijing Muhamad mustafa khalil, menyebutkan bahawa 130 juta wanita dari 30 negara di Afrika sebagai korban penyunatan , sedangkan dalam kebudayaan Afrika selama 500 tahunan ini merupakan keharusan bagi kaum wanita afrika. Maksud utamanya adalah untuk membendung nafsu bersenggama, jadi ketika isteri ditinggal suaminya memburu ia tidak akan meyeleweng kerana nafsu berahinya sudah padam. Menurut keterangan Thomas sunat pada wanita Afrika mempunyai tiga macam yang masih diparktekan hingga saat ini.


Pertama yang disebut "sunna", iaitu berlaku clitorydectomy-pemotongan habis seluruh klitoris wanita yang disunat, Cara yang kedua ialah "eksisi" atau pemotongan seluruh klitoris dan seluruh bahagian dari labia minora, bibir kelamin. Dan yang ketiga jauh lebih parah, iaitu dipotongnya semua bahagian klitoris, labia minora, berikut labia majora, dan dijahitnya vulva, lubang kelamin. hanya sedikit yang tinggal, sekadar untuk aliran urine dan mensturasi. DiAfrika barat hotel ketiga macam sunnat ini.

Tanah-tanah ladang, seperti afrika tengah, juga Dijibouti, Somalia, Sudan, Ethiopia, dan Kenya hanya satu macam gaya "infibulasi". Tapi tak berlaku di Maghribi, Tunisia, Libya-kawasan yang ramai penduduk memeluk islam-kerana bertentangan dengan ajaran kitab Al-Quran. Cara penyutan juga menyeramkan. Dilakukan tanpa Sterilisasi dan tidak silakukan anestesia, sehingga boleh mengakibatkan pendarahan, jangkitan urinisasi, keracunan darah, gangrene, dan tetanus.

Ribuan wanita meninggal kerana female genital mutilation, iaitu sunat gaya Afrika ini, dan angan ditanya betapa sakitnya para wanita yang merasakan sunat ini. Sunat gaya Afrika ini memang sudah mentradisi. Menurut Thomas, semula wanita yang marah kerana ia dianggap mengekspose kebudayaan Afrika kepada barat, namun, semua usaha kempennya itu berjaya menghilangkan kebiasaan sunat Menyiksa gaya Afrika.



eeee...seram akak nengok eiihh..
Err...korang ni seme dah sunat lum?

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Adeh...seriau betui baca entry ini...!

    BalasPadam
  2. rileks daddy cool...tradisi orang kita pun sejak dari dulu lagi mmg mcm ni...tapi seeloknya anak pompuan disunatkan sejak dari bayi lagi..anak2 akak biasanya 2,3 hari selapas lahir dah sunat...tapi akak tak ngadap ler..x sanggup nengok...huhuhu

    BalasPadam
  3. ppn pun sunat jugak tp kalau kat klinik x la ngeri, tengok anak akak nangis kejap je... macam senang je dr tu buatnyee...
    opps salam kenal dan salam polo blog ni..

    BalasPadam
  4. elok le sunat mse baby , dah beso malu le bdk tu hehehehe

    BalasPadam
  5. huhu, teringat masa twins saya sunat..saya yang rasa sakit,walhal baby rilex je..nangis skit.doktor potong skit jek..

    BalasPadam
  6. Esok bayi sy bersunat usia 15hari, Semoga Allah permudahkan segalanya & cepat sembuh. Amin.

    BalasPadam
  7. @jass_jan
    tahniah...masa anak akak bersunat dulu akak x sanggup nak ngadap,mujur arwah atuknya masih ada,dialah yg bawak kerumah mak bidan masa tu

    BalasPadam

jerit kat sini