20 Minit Sebelum Bin Laden Mati Ditembak, Obama Sempat Main Golf

20 Minit Sebelum Bin Laden Mati Ditembak, Obama Sempat Main Golf

Loading...
Presiden Obama dan stafnya tonton serangan Bin laden (Gambar: CNN)
WASHINGTON - Cerita mengenai kematian pemimpin rangkaian pengganas antarabangsa Al-Qaeda Osama bin Laden masih terus berkembang. Ada khabar bahawa Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama sedang bermain golf, 20 minit sebelum kematian Osama bin Laden.

Begitu mengetahui operasi tentera AS yang mengetahui kedudukan Osama bin Laden, Presiden Obama pun langsung bergegas menuju Rumah Putih untuk melihat operasi tersebut. Selang beberapa kemudian, Obama mengumumkan kepada dunia bahawa Osama bin Laden sudah tewas.

Cerita ini dipaparkan dalam sebuah buku yang ditulis oleh bekas komander Tentera Laut Amerika Syarikat atau Navy SEAL. Buku berjudul SEAL Target Geronimo ini menceritakan operasi tentera serangan terhadap tempat persembunyian Osama bin Laden di Abbottabad, Pakistan 2 Mei lalu.

Buku yang ditulis Chuck Pfarrer tersebut juga menyebutkan kata laluan operasi tersebut ternyata bukan sahaja "Geronimo" tetapi juga "Bert".

Pfarrer menggambarkan situasi yang jauh berbeza dari dalam bilik di mana Obama menonton jalannya operasi tersebut. Gambar itu sendiri dikeluarkan oleh pihak Rumah Putih selepas operasinya berjaya. Demikian diberitakan DNA India, Isnin (7/11/2011).

Pfarrer mengatakan Obama saat itu belum yakin dengan operasi di Abbottabad dan tetap bermain golf. Ini dilakukannya sehingga dirinya dapat menghindar bila operasi tersebut gagal dilakukan.

Selain itu, gambar Obama apabila melihat operasi ketenteraan, bukan saat Osama bin Laden tewas oleh ahli-ahli Navy SEAL. Menurut Pfarrer gambar itu diambil apabila melihat helikopter AS mendarat ke lokasi operasi, yang berlaku selepas penembakan yang menewaskan Bin Laden.

Catat Ulasan

0 Ulasan