Tragedi 11 September Dilihat dari Luar Angkasa

Tragedi 11 September Dilihat dari Luar Angkasa

Loading...
New York , beritaprima.com - Frank Culbertson masih ingat apa yang dilakukan saat pesawat pengganas menghentam menara kembar World Trade Center di New York, 11 September 2001. Ia mengambil kamera video, lalu mencari celah yang terbaik untuk merakam kengerian itu dari luar angkasa.
Seperti dikutip stesen beritai Fox News, Culbertson tengah berada di Stesen Angkasa Antarabangsa kala itu. Ia menjalankan misi luar angkasa bersama dua angkasawan Russia selama 12 Ogos hingga 15 Disember 2001.


"Hari itu cuaca sangat cerah. Dari jendela kabin, saya boleh melihat seluruh Amerika Syarikat dengan jelas. Saya melihat bubungan asap hitam di atas New York, "katanya. "Mengerikan melihat asap mengepul dari negara anda sendiri. Kami boleh mengatakan itu adalah peristiwa yang mengerikan. "

Lantaran Stesen Angkasa Antarabangsa bergerak dengan kelajuan sekitar 5 batu per saat, pemandangan mengerikan itu berlalu dengan cepat. Culbertson tak dapat mengabadikannya dalam rakaman panjang.

Menandakan 10 tahun tragedi itu, NASA mengeluarkan hasil rakaman Culbertson. Selain video, juga beberapa gambar yang tertangkap dari Stesen Angkasa Antarabangsa kala itu.

Video itu termasuk komentar Culbertson yang terdengar di Radio NASA kala itu. "Saya hanya ingin semua orang tahu bahawa bandar mereka masih terlihat indah dari luar angkasa. Saya tahu keadaan ini sukar bagi masyarakat Amerika pada hari ini, "kata Culbertson sesaat selepas serangan berlaku.


http://beritaprima.com/

Catat Ulasan

3 Ulasan

jerit kat sini