Inilah Tukang Sapu Yang Telah Menolong Bayi Yang Dilanggar Itu

Inilah Tukang Sapu Yang Telah Menolong Bayi Yang Dilanggar Itu

Loading...

Pemulung sampah, Chen Yianmei yang 'menyelamatkan' gadis kecil yueyue. Ia menceritakan kejadian itu sambil menangis.

Peristiwa yang menghentak dunia, bayi 2 tahun dilanggar dua kali oleh dua buah kereta dan tak seorang pun peduli. Padahal saat itu lewat skrin CCTV ada 18 orang lalu lalang di berhampiran bayi yang tengah tenat itu. Hanya seorang pemulung sampah, ibu tua ( Chen Yianmei) yang tergerak hatinya memeluk bayi dan meminta bantuan. Anehnya orang-orang di sekitar lokasi kejadian tersebut tetap tak menggubrisnya sama sekali. Ada sejumlah orang melihatnya dari dalam kedai tapi tak melakukan apa apa seolah tak ada kejadian sama sekali.

Bayi malang bernama yueyue (悦悦) tersebut kini tengah terbaring di rumah sakit, dan doktor meyakini anak tersebut akan meninggal, tetapi jika tidak matanya akan buta seumur hidup dan otaknya akan rosak kekal.

Saat kejadian bayi berlari ke tengah jalan raya tiba-tiba sebuah kereta van putih datang mengarah ke yueyue dan melindas tubuh mungilnya. S ang pemandu tidak turun, malah menginjak gas dan melarikan diri. Akibatnya r oda belakang kereta tersebut kembali melindas si bayi. Seseorang yang menyaksikan seluruh kemalangan itu tetap saja berjalan melewati tubuh yueyue dengan acuh tak acuh. Dia bahkan tidak melirik padanya. Setelah itu, dua pejalan kaki lalu berjalan melalui dan melihat yueyue tergeletak di tanah berjuang kesakitan, tetapi tak melakukan apa-apa, cuek. Tak lama muncul sebuah lori pickup. Si s Opir tidak memperhatikan yueyue dan melanggar kembali bayi itu.

Sekali lagi! Dalam sepuluh minit berikutnya, lebih 10 pejalan kaki melewati si mangsa, tetapi semua hanya memandangnya dan tak seorang pun berhenti untuk membantu, bahkan untuk memanggil polis pun tidak. yueyue masih berjuang di awal, dan kemudian diam. Sekitar pukul 05:31 , seorang wanita tua pemulung sampah dilihat di CCTV muncul di jalanan. Dia melihat yueyue dan datang cuba mengangkat tubuhnya.

"Tapi yueyue sudah seperti mie lembik," kata Chen Yianmei seperti dikutip di berita itu. Wanita tua itu kemudian memindahkan yueyue ke sisi jalan yang lebih selamat dan kemudian meminta bantuan. Ibu yueyue, yang berada di sekitarnya, bergegas ke yueyue dan memeluknya.

Seseorang berkata, jika saja 3 orang pertama yang melihat yueyue datang menyelamtkannya maka risiko berat mungkin masih boleh dielakkan, apalagi setelah dilanggar kereta kedua itu.

Video itu dipaparkan di media dunia, dan orang-orang pun mengecam keras sikap tak peduli ke bayi itu. Sumpah serapah dan keprihatinan hampir memenuhi ruang komentar berita itu.

seperti ini:

IM mengatakan:
2011/10/17 di 04:08
Saya berdoa bagi budak itu dan keluarganya. Hal itu membuat saya menangis. Aku benar-benar berdoa untuk orang-orang yang mengabaikan budak itu agar menderita dan membusuk di neraka.

Koment-koment perkauman pun muncul sebahagian dari Korea, dan tentu tak layak diterjemahkan di sini. Apakah kesan dari cita-cita mengejar duniawi menjadikan mereka mengabaikan sisi kemanusiaan dan rasa sosial ke sesama? Hanya tukang sampah yang masih mempunyai jiwa itu ternyata.
Disadur dan diterjemahkan secara langsung dari:

http://www.chinahush.com

Catat Ulasan

0 Ulasan