Bila Pembunuh Dan Perogol Melukis....Cantikkan??

Bila Pembunuh Dan Perogol Melukis....Cantikkan??

Loading...
Seorang pesara Inggeris yang menjadi teman dari beberapa perogol dan pembunuh yang paling berbahaya di dunia yang sedang menghadapi hukuman mati, telah memutuskan untuk memaparkan koleksi karya seni mereka di Inggeris.

Maggie Allder (60) asal Winchester, telah menghabiskan sembilan tahun untuk menghantar surat dan melawat banduan di Texas dan Arizona selama bercuti musim panas, bahkan ia menghadiri salah satu pelaksanaan dari tahanan ini.

Maggie Allder kelihatan bergambar dengan Karl Chamberlain yang dilaksanakan pada tahun 2008 silam kerana memperkosa dan membunuh seorang wanita

Pesara guru sekolah ini berkata bahawa dia menganggap para pembunuh, perogol dan perompak sebagai temannya dan telah membina sebuah koleksi karya seni yang mereka diciptakan di balik jeruji besi .

Begitu bangganya dengan karya seni mereka, Maggie merancang untuk mempamerkan lukisan-lukisan tersebut di rumahnya pada hujung minggu.





Frank McCray (kiri atas) memperkosa dan membunuh seorang wanita pada 1987, namun menciptakan lukisan indian dengan menggunakan krayon yang dicairkan (kanan atas dan bawah)

Maggie rencananya akan mempamerkan lukisan dan lakaran yang dibuat oleh empat pembunuh, serta gambar-gambar dirinya bersama teman-temannya dan termasuk Karl Chamberlain, yang dilaksanakan pada 2008 kerana memperkosa dan membunuh seorang wanita.

"Aku mula menulis untuk tahanan hukuman mati sembilan tahun lalu setelah melihat sebuah iklan di majalah Quaker yang meminta sahabat pena untuk banduan," katanya.



Scott Nordstrom (kiri) menggambar rel kereta api, dihukum pada tahun 1996 kerana membunuh 6 orang dalam dua rompakan bersenjata

"Saya menjalin persahabatan dengan Karl Chamberlain, yang dihukum kerana rogol dan pembunuhan seorang wanita muda dan dijatuhkan hukuman mati di Texas sejak tahun 1997." Tutur Maggie.

Setelah beberapa kali untuk menghantar surat, Maggie dan mula melawat Karl selama bercuti musim panas dari pekerjaan mengajarnya.



Murray Hooper (kiri) dengan sketsa buatannya

"Lawatan pertama saya terhadap Karl adalah hal yang paling menakutkan yang pernah saya lakukan." Ungkapnya.

Diketahui, Maggie secara teratur melawat Karl, sampai lelaki tersebut di pelaksanaan pada usianya ke-37 tahun 2008 silam. Maggie yang juga menyaksikan pelaksanaan tersebut mengaku trauma dan tidak dapat tidur selama berminggu-minggu.

Semua lukisan dan sketsa lebih luar biasa ini dibuat dengan menggunakan benda kasar kerana tahanan tidak dibenarkan membawa benda-benda tertentu, untuk mengelakkan mereka menggunakannya sebagai senjata.



John Sansing (kiri) memperkosa dan membunuh seorang wanita saat isteri dan keempat-empat anaknya berada dalam rumah

Para pembunuh dan pelaku kejahatan seks hanya dibenarkan untuk menggunakan cat yang dibuat dari pensil warna yang dicairkan.

Frank McCray yang melukis Indian, membunuh Chestene Cummins pada tahun 1987, setelah membobol rumahnya ketika ia berkemas untuk bercuti ke California. Ketika pacar korban tiba di rumah dari tempat kerja, ia mencari Chestene terbaring di bilik tidur diperkosa, dipukul dan dicekik sampai mati. McCray terlepas dari penangkapan selama 13 tahun sehingga dia tertangkap apabila polis menggunakan bukti DNA.

John Sansing, yang membuat sketsa malaikat melihat ke syurga, menelefon gereja dan meminta penghantaran makanan amal, dengan niat untuk merompak sang penghantar makanan sehingga ia dan isterinya boleh membeli kokain. Ketika Trudy calabrese menghantar makanan tersebut, Sansing kemudian mengikat tangan dan kakinya, memperkosanya dan kemudian menikamnya sampai tewas, sementara isteri dan empat anaknya berada di rumah.

Murray Hooper, dengan sketsa seorang wanita dan dua anaknya, pada tahun 1987 pergi ke rumah Patrick Redmond di Phoenix dan merampoknya. Setelah mengambil perhiasan dan wang, para penyusup mengikat dan menembak masing-masing korban di kepala dan menggorok leher Redmond, namun ia berjaya selamat dan kemudian mengenalpasti ketiga pembunuh.

Scott Nordstrom, yang menggambar rel kereta api, dihukum pada tahun 1996 kerana membunuh 6 orang dalam dua rompakan bersenjata yang berasingan, termasuk melaksanakan seorang mangsanya kerana menolak untuk membuka peti besi.

"Saya mendapati bahawa cukup banyak tahanan Arizona yang berbakat pada seni. Mereka dikurung sepanjang hari dan tidak banyak yang mereka dapat lakukan. Mereka tidak dibenarkan membawa pena kerana dalam digunakan sebagai senjata, sehingga mereka hanya diberi tinta dan selebihnya mereka perlu berlatih. "Jelas Maggie.

Sumber: dailymail

Catat Ulasan

0 Ulasan