SEDIKIT PESANAN UNTUK PAPA BEN.......

SEDIKIT PESANAN UNTUK PAPA BEN.......

Loading...
Buat Papa Ben Ashaari....tahniah...kerana bakal jadi bapa
akak tumpang gembira,senang....semoga baby baru yang bakal lahir secomel ibu dan ayahnya.
semoga bayi yang bakal lahir menjadi insan soleh/solehah,dan berbakti utk kedua orang tuanya.
Disini akak ada sedikit pesanan untuk Papa Ben...
sudi2kanlah baca yer...

TIP : Pertama Kali Menjadi Bapa


Kali ini aku ingin berkongsi tip yang aku pernah baca dari majalah MOTHERHOOD Berikut adalah beberapa tip untuk lelaki yang baru pertama kali menjadi bapa / abah / ayah / walid:-(terutama Papa Ben)

1.Berjaga-jaga ~Semasa kandungan isteri anda telah berada pada bulan ke-9, anda perlulah memberi sepenuh perhatian kepadanya. Jika berlaku apa-apa tanda yang lain dari yang lain, perlulah segera melaporkan perkara tersebut kepada jururawat / doktor (seperti yang dikatakan oleh Peter Little - The Baby Book for Dads)

2.Petrol ~ Kenderaan anda juga perlu dalam keadaan bersedia di mana tangki kenderaan anda itu sentiasa mempunyai petrol. Takut-takut isteri anda beranak di stesen minyak pula.

3.Nombor telifon ~ Pastikan anda mempunyai nombor telifon pihak hospital atau ambulans.

4.Beg baju ~ Masukkan semua barang-barang penting isteri anda seperti baju, shampoo, berus gigi, sabun, towel dan pakaian salinan ke dalam beg baju sebagai persiapan awal.

5.Berada di sisi isteri ~ Jika isteri anda mahukan anda berada disisinya semasa saat melahirkan anak, maka turutilah permintaannya. Ini adalah penting bagi memastikan emosi isteri anda ketika itu stabil dan tenang. Jadilah peneman setia di sisinya.

6.Kawalan emosi ~ Sebagai suami, anda perlu pastikan emosi anda sendiri terkawal. Semasa menunggu saat kelahiran bayi anda itu, sudah semestinya perasaa gementar, gerun dan kecut perut akan anda alami. Jadi berselawat dan berzikirlah sebanyak mungkin agar kelahiran yang akan berlaku sebentar nanti berjalan dalam keadaan yang terbaik.

7.Jangkaan awal ~ Seperti yang sedia maklum, wanita selepas bersalin akan mengalami perubahan bentuk badan seperti badannya semakin berisi, bertambah juga kedutan di muka, agak pucat atau kendur di sana-sini. Maka suami perlu membuat persediaan atau jangkaan awal terhadap perubahan-perubahan ini agar anda tidak mempersoalkan perkara ini pada masa akan datang dan yang paling penting menerima keadaan isteri tercinta seadanya.

8.Manjakannya ~Semasa bersama isteri di dalam Labour Room, manjakanlah dirinya agar dirinya berada dalam keadaan selesa. Perkara mudah untuk anda lakukan adalah mengelap mukanya dengan kain bersih, sentiasa berpesan agar meneran ( push long and hard) selama mungkin semasa isteri anda sedang melahirkan bayi, membaca ayat-ayat al-Quran disisinya serta bersembang-sembang dengan dirinya.

9.Bangga dan bersyukur ~ Melihat bayi anda yang sedang dilahirkan akan timbul satu perasaan yang sangat bangga dan bersyukur kerana apa yang anda lihat itu merupakan satu anugerah Allah yang sangat berharga dan tidak ternilai. Dengan itu, bermulalah kehidupan anda sebangai pembantu peribadi kepada isteri bagi menjalankan kerja harian seperti mengemas ataupun memasak.

10.Bercuti ~ Ambillah cuti untuk membawa pulang isteri dan bayi anda ke rumah. Temanilah isteri untuk beberapa hari dan bersama-sama belajar untuk menguruskan bayi anda berdua.
11.Tangisan ~ Tangisan adalah perkara pertama yang akan anda dengar. Tangisan itu adalah cara bagaimana bayi itu untuk menyatakan die mengantuk, kelaparan, kesejukan atau masa untuk tukar lampin !

12.Tidak tidur ~ Jangan risau jika bayi anda tidak tidur, ketahuilah keadaan bayi anda mungkin tidak sama dengan bayi lain. Biarlah bayi anda termenung melihat dunianya yang sebenar.

13.Kehidupan berubah ~ Kehidupan sebelum dan selepas menjadi bapa adalah sangat berbeza. Kini anda telah mempunyai satu tanggungkawab yang sangat besar. Kain putih yang baru dilahirkan itu perlu dicorak dengan warna atau lukisan yang terbaik. Tidur malam juga perlu dikorbankan bagi memberi susu, menukar lampin dan bergilir-gilir dengan isteri untuk menjaga bayi yang comel itu.

14.Kewangan ~ Perbelanjaan harian juga akan bertambah. Perlu diingatkan akibat masalah ini, ramai suami yang akan berasa tertekan dan buntu untuk mengatasi perkara ini. Sebagai suami dan bapa, anda perlu bijak dan tidak perlu takut kerana bukan anda seorang sahaja yang mengalami masalah ini. Jadi perlu diingatkan rezeki datangnya dari Allah, yang penting anda telah berusaha keras dan pastikan rezeki yang diperolehi adalah halal.

15.Bertawakal kepada Allah dan ingatlah Allah mengetahui apa yang Dia lakukan dan Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan bebanan yang hambanNya tidak mampu.

P.S : Anak yang dilahirkan ibarat pelaburan jangka panjang dan perlu diurus dengan baik agar menjadi anak yang soleh dan solehah. Make it easy and simple !
teringin mengenali wife Ben...hhhmmm

Catat Ulasan

0 Ulasan