RATU INGGERIS MENGEMIS DIKOTA LONDON???

RATU INGGERIS MENGEMIS DIKOTA LONDON???

Loading...
Warga Inggeris Heboh Lihat Sang Ratu Mengemis

Patung Perempuan yang Dibuat Mirip Ratu Elizabeth II. Miripkah? / Newsteam

BIRMINGHAM -
Apa jadinya kalau kita melihat Ratu Inggeris duduk di pinggir jalan dengan paparan yang lusuh sambil mengemis? Mengagetkan? Jelas. Itulah yang dialami warga yang tinggal di pusat bandar Birmingham. Mereka dikejutkan dengan adanya sesosok wanita berpenampilan lusuh dengan wajah mirip Ratu Elizabeth 2 di tepi jalan, sambil meminta bantuan. Ada sebuah beg besar yang di sampingnya dalam keadaan terbuka. Namun, ternyata wanita tersebut hanyalah sebuah patung yang dibuat tampak hidup oleh Edgar Askelovic (23). Edgar adalah seorang pemuda Lithuania, Eropah, yang baru saja lulus dari Fakulti Seni Universiti Birmingham.
Dia pindah ke Inggeris sejak dua tahun yang lalu dalam rangka mengikuti program pertukaran pelajar. Namun dia memilih untuk menetap di Inggeris, kerana merasa lebih bebas berkreasi berbanding di tempat asalnya. Patung Ratu Elizabeth II yang menghebohkan tersebut adalah patung pertama yang dibuat oleh Edgar. Edgar sengaja meletakkan patung tersebut sebagai bentuk kritikan terhadap situasi ekonomi di Britain. "Semua warga Inggeris kini tengah sibuk membincangkan krisis yang berlaku di Inggeris seperti terjadinya kemelesetan. Jadi saya berfikir, apa jadinya jika krisis ini berterusan dan bahkan membuat sang Ratu tidak mempunyai rumah? ini hanya sekadar hiburan, "ujar Edgar sebagaimana dikutip Dailymail , Selasa (9/8/2011). "Sang Ratu adalah simbol dari Inggeris.
Saya cuba mengatakan bahawa saya orang Inggeris dan saya dapat bergurau seperti ini," tambahnya. Tidak disangka oleh Edgar sebelumnya, patung Ratu yang dia buat dapat memberikan keuntungan tersendiri untuknya. Mengapa? Karena banyak orang yang menyangka patung tersebut adalah seorang pengemis sebenar, sehingga banyak yang melemparkan wang ke dalam kopernya. "Patung ini boleh menghasilkan wang rata-rata 6 Pound setiap setengah jam, sedangkan saya hanya boleh 5,85 Poundsterling dalam satu jam jika sedang part -time di sebuah pub, "ungkap Edgar. "Banyaknya wang bergantung di mana patung ini saya tempatkan. Saya agak terkejut ketika orang-orang mengira ini manusia sebenar.
Mereka yang ingin tahu memegang dan menendangnya. Banyak orang yang berdatangan hanya ingin melihat patung buatanku ini , "bebernya. Edgar menyelesaikan patung tersebut selama satu bulan. Dia membentuk wajah Ratu Elizabeth II pada patung pertamanya tersebut hanya dengan melihat wajah sang Ratu dari sebuah foto. Patung tersebut diperbuat daripada silikon dan bahan plastik. (rhs)

sumber:Jagad Unik


Catat Ulasan

0 Ulasan