Misteri Gempa Di Pantai Timur Amerika

Gempa bumi yang melanda kawasan Pantai Timur Amerika Selasa (23 / 8) lalu menyisakan misteri. Pasalnya, tak lama sebelum gempa berkekuatan 5,8 SR itu terjadi di negeri Virginia, di Colorado hari Isnin tengah malam juga terjadi gempa . Kekuatannya 5,3 SR. Wilayah yang terkena jaraknya hanya 180 miles (290 km) south Denver, sempadan dengan negara-negara bahagian New Mexico. Sama seperti gempa di wilayah pantai timur, terbesar dalam 67 tahun, gempa di Colorado juga adalah gempa terbesar yang terjadi dalam masa yang lama, 44 tahun. Masih sama dengan gempa di pantai timur, gempa di Colorado juga tidak menimbulkan korban jiwa dan kerugian material yang signifikan.
Kalau melihat peta negara Amerika Syarikat, Colorado terletak di bahagian barat (ada yang mengkategorikan masuk wilayah south-west), sedangkan Virginia jauh di sebelah timur. Gempa yang terjadi di pantai timur termasuk negara-negara bahagian dari Virginia di tengah-tengah, ke bawah ke negeri South Carolina sedangkan ke atas getarannya juga dirasakan sampai ke negeri Maine.

Uniknya, gempa yang berlaku di Colorado tidak dirasakan di wilayah antara negeri itu dengan negeri Virginia. Tidak juga terjadi gempa di wilayah antara kedua-dua negara bahagian itu.

Apakah ada hubungan antara kedua-dua gempa yang terjadi di dua tempat yang saling berjauhan itu masih dalam kajian saintis gempa. Jawapannya masih harus ditunggu. Ilmuwan saat ini hanya dapat menjelaskan soalan mengapa gempa yang berpusat di Virginia itu boleh tersebar ke kawasan yang sangat luas. Penjelasan ilmiah mereka saya cuba ertikan melalui pemikiran awam saya soal gempa ini

Negara Amerika dibahagikan (tidak rasmi) dalam dua kawasan utama, pantai barat dan pantai timur (sila lihat peta). Pantai barat terletak di California, sedangkan pantai timur di negeri (yang nama ibukotanya sama) New York. Soal gempa, pantai barat lebih aktif, banyak gempa dengan kekuatan yang dahsyat. Pantai timur jarang sekali terdapat gempa, kalaupun ada kekuatannya sederhana (tidak siginifikan) seperti yang berlaku kelmarin. Sebagai maklumat, pihak United States Geological Survey (USGS) menganggap gempa bumi baru dianggap signifikan kalau kekuatannya minimal 7,00 SR.

Tetapi, gempa di kawasan pantai timur lebih dahsyat kalau dilihat dari luasnya wilayah yang dilalui oleh quake wave suatu gempa. Gempa di California hanya dirasakan di California sahaja, paling jauh jiran paling dekat. Sedangkan gempa di Virginia boleh dirasakan oleh jiran-jiran tetangga yang jauh. Penyebabnya, menurut para ahli gempa kerana perbezaan umur lapisan (-lapisan, dari atas sampai ke bawah) bumi antara wilayah timur dan barat. Wilayah timur umurnya lebih tua. Patahan-patahan lempeng bumi sudah merekat kembali (walaupun tidak semuanya tentu saja), tidak ada jurang pemisah, sehingga kalau kepingan-kepingan itu bergeser tidak menghasilkan tenaga yang membuat gempa bumi. Sedangkan di wilayah barat, sebaliknya, umur lapisan bumi masih muda, antara patahan lempengan-lempengan di bawah sana terdapat gap, jurang pemisah yang sangat jauh. Kerana itu ketika lempengan ini bergerak terjadi tenaga yang menimbulkan gempa. Kerana itu sering trerjadi gempa di wilayah ini.

Nah, kalau akhirnya terjadi gempa bumi di wilayah pantai timur. Lapisan bumi yang sudah tua dan sudah merekatnya gap antara kepingan membuat gempa tidak ada yang menahan sehingga gempa ini menjalar terus tidak berhenti dalam masa yang sangat lama. Sebaliknya dengan di kawasan pantai barat. Adanya gap (jurang) di antara kepingan membuat gempa maka akan cepat berhenti setelah melanggar lempengan lain yang lebih besar yang terletak di sisi jurang seterusnya. Ada penahan. Ditambah dengan lapisan bumi yang umurnya lebih muda lebih dapat menahan getaran yang berlaku di bawah sana.

Menurut para saintis berkata, gempa yang berlaku di wilayah timur luas wilayah quake waves-nya 10 kali, kalau tidak 100 kali lebih luas daripada di wilayah barat. Mungkin malah lebih besar. Kerana boleh dilihat gempa yang berlaku di bandar Valdez, Colorado itu hanya dirasakan di wilayah sekitarnya sahaja. Tidak sampai menjalar jauh. Bandingkan dengan gempa di bandar Mineral, Virginia. Hanya berbeza 0,5 SR, tetapi gempa di Virginia dapat dirasakan di wilayah yang luas dan jarak yang jauh.



Kembali ke gempa bumi di pantai timur kelmarin. Mungkin hanya kebetulan saja terjadi gempa di wilayah barat sebelum terjadi juga gempa di wilayah timur. Walaupun tetap menyisakan suatu misteri. Mengapa terjadi di barat dan di timur dalam waktu yang sangat berdekatan? Mengapa Colorado? Akan ada peristiwa apa di negeri tercinta ini?

Jawapannya kita tunggu bersama pada tahun 2012 ... hehehe ...

sumber:http://dumalana.com/


Ulasan

  1. mungkin bala kot. sbb amerika jahat sangat =_=

    BalasPadam
  2. freaky...sekarang ni Allah bayar "Cash"....sepatutnya Amerika kena muhasabah diri

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!