LAGI-LAGI INDIA.....KES KERA PULAK

LAGI-LAGI INDIA.....KES KERA PULAK

Loading...
Aneh Tapi Nyata, Pernikahan Antara Kedua Kera di India


Upacara perkahwinan layaknya dilakukan oleh sepasang manusia yang sudah saling mencintai satu sama lain. Namun berbeza yang terjadi di India, tepatnya di desa Banetha, barat laut negara bagian Rajasthan sepasang kera di kawinkan dalam upacara perkahwinan oleh seorang imam.

Pengantin lelaki (atau lebih tepat disebut jantan) adalah seekor kera jantan yang dirawat oleh Ramesh Saini seorang pemandu beca. Kera jantan ini bernama Raju. Raju sudah dianggap seperti anaknya sendiri kerana Ramesh sendiri tidak dikurniakan anak. Sedangkan pengantin perempuannya (betina) adalah beruk yang bernama Chinki yang merupakan beruk kesayangan imam di kampung berdekatan.

Seperti layaknya akan berkahwin anak, upacara perkahwinan pun dilakukan dengan besar-besaran. Ratusan kad jemputan perkahwinan dihantar ke desa-desa berdekatan. Direncanakan sesuai dengan kebiasaan tradisional Hindu yang meliputi tujuh pusingan dari api suci dan sumpah perkahwinan yang dibacakan oleh seorang imam. Pernikahan pun digelar di desa Talwas jauh di dalam hutan Rajasthan.
Kera sendiri dianggap sebagai makhluk suci dalam mitologi kepercayaan Hindu yang dianggap sebagai jelmaan Hanoman.

Pernikahan antara kedua-dua kera ini sempat menuai tindakan larangan daripada kerajaan tempatan yang mempunyai peraturan bahawa kera sebagai binatang yang dilindungi dan dianggap merupakan milik kerajaan. Saat hari perkahwinan datang sebanyak 200 pegawai datang ke Talwas untuk menggagalkan perkahwinan tersebut dan mengusir para tetamu yang ingin menyaksikan. Sempat adanya ketegangan sehingga kedua-dua kera dan pemiliknya bersembunyi dari kejaran petugas.

Tak lama kemudian ternyata pasangan kera ini telah dinikahkan dalam upacara lengkap di dalam hutan. Alhasil seluruh pengunjung bersuka cita bahkan pejabat hutan pun turut serta dalam kegembiraan itu. Sang pengantin betina, Chinki kelihatan memakai tanda Vermillion, tanda pada dahi yang dikenakan oleh wanita Hindu yang sudah berkahwin.

Kedua-dua kera itu ditangkap dan pegawai berkata mereka akan membebaskan mereka akan di hutan berdekatan. Lain dengan Ramesh yang mempunyai keyakinan kuat bahawa si anak, Raju dan isterinya Chinki akan kembali datang ke rumahnya dan berniat untuk membuatkan pesta resepsi besar-besaran.

p/s macam-macam daaa

sumber:http://www.bagusjuga.com/






Catat Ulasan

0 Ulasan