Isteri Putera William Mengikuti Latihan Rahsia

Isteri Putera William Mengikuti Latihan Rahsia

Loading...

LONDON -
Isteri Putera William, Kate Middleton, tengah menjalani latihan rahsia dengan pasukan elit Inggeris SAS. Latihan ini bertujuan untuk melindungi dirinya daripada tindakan penculikan. Wanita berusia 29 tahun ini menjalani program beladiri intensif, kerana khuatir dengan status barunya sebagai isteri putera. Dikhawatirkan putri Inggeris ini menjadi sasaran penculikan. "Pihak Berkuasa Istana ingin memastikan, status Kate yang saat ini menjadi isteri Pangeran tidak membuatnya terdedah terahadap tindak kejahatan.
Dirinya dilatih untuk dapat menghadapi segala macam ancaman," ujar salah satu sumber, seperti dikutip Daily Mail, Kamis (4/8/2011). Kate akan mempelajari teknik pertahanan diri dan juga menyikapi situasi bahaya. Dirinya juga akan dilatih secara mental dan psikologi. Latihan mental akan meliputi latihan ketanggapan terhadap situasi yang tidak umum, seperti saat dirinya ada di bilik, muncul seorang yang tak dikenali dan akan menculiknya. Kate juga akan dilatih kesigapannya untuk menghadapi segala situasi. Latihan tersebut umumnya dilakukan selama beberapa bulan, namun Kate hanya berlatih dalam jangka masa pendek.
Anggota SAS dan perisikan MI5 dan pasukan keselamatan Scotland adalah institusi yang akan melatih Kate. Selain Kate, mereka juga sudah memberikan latihan ini kepada keluarga kerajaan lain antara lain Ratu Inggeris, Putera Charles, dan mendiang Puteri Diana, serta kedua anaknya, Putera William dan Putera Harry. Putera William menjalani latihan ini pada 1998 silam, ketika dirinya masih berusia 16 tahun. William juga dilatih menembak senapang mesin di markas SAS di Hereford. Selain itu, pangeran juga dilatih untuk menghadapi serangan. (rhs)

sumber:okezone

Catat Ulasan

0 Ulasan