DULU LAIN,SEKARANG LAIN,DULU JANTAN,SEKARANG......????

DULU LAIN,SEKARANG LAIN,DULU JANTAN,SEKARANG......????

Loading...
Menjadi seorang transeksual seringkali menjadi cemuhan dan terpinggir. Tetapi, tidak bagi empat pesohor di dunia hiburan ini ini. Mereka mampu menjadi orang berjaya walaupun berstatus transeksual dan hal itu tidak menghalangnya dalam berkarya. Empat wanita ini dulu lahir sebagai lelaki. Siapa saja mereka?

Ashley

Lahir pada 25 April 1935, Ashley pernah menjadi model dan pelayan restoran. Ia adalah orang Inggeris pertama yang terbuka pada awam sebagai seorang transeksual, pengakuannya diterbitkan dalam Sunday People pada 1961. Ia juga diketahui sebagai orang Inggeris pertama dan kesembilan di dunia yang melakukan operasi ganti kelamin. Ashley lahir dengan nama asli George Jamieson di Smithdown Road Hospital, Liverpool, Inggeris dan mempunyai lima saudara.
Latar keluarganya cukup agama, ayahnya beragama Katolik Rom dan ibunya seorang Protestan. Pada usia 14 tahun ia bergabung dengan Angkatan Laut dan ketika usianya memasuki 15 ciri-ciri seksualnya tidak berkembang. Ia berusaha bunuh diri setelah pulang dari Tentera Laut dan dihantar ke pusat perubatan mental di Ormskirk untuk rawatan kejutan elektrik. Merasa kehidupannya di Inggeris kurang mencukupi, Ashley pindah ke Paris pada 1950an dan menukar namanya menjadi Drag Queen. Beliau menyertai sebagai pemain dalam pertunjukkan kabaret di Carousel Theatre bersama-sama dengan artis terkenal asal Perancis, Coccinelle. Ashley menjalani pembedahan tukar jantina di Casablanca, Maghribi.
Operasi tersebut dilakukan pada 12 Mei 1960 oleh doktor Georges Burou. Proses operasi sendiri memakan masa tujuh jam dan berjaya. Ia pun kembali ke Inggeris dan dengan bermodal wajah cantik Ashley menjadi model terkenal. Wajahnya terpampang di media berprestij seperti Vogue. Ashley bahkan mendapat peranan dalam filem The Road to Hong Kong, yang dibintangi pelakon ternama Bing Crosby dan Bob Hope. Sebagai seorang transseksual ia hidup normal dan berkahwin dengan Arthur Corbett pada 1963 tetapi perkahwinan tersebut kandas pada 1970. Lalu pada tahun 1980an, Ashley berkahwin dengan Jeffery West. Baru pada 2005 April Ashley mendapatkan pengakuan secara sah sebagai seorang wanita yang bertanda dikeluarkannya akta kelahiran baru setelah adanya Gender Recognition Act 2004

Memiliki nama asli Sharon Cohen, tetapi secara profesional ia dikenali dengan nama Dana International. Lahir di Yaron Cohen pada 1972, Dana merupakan artis pop asal Israel yang sangat terkenal.
Cohen adalah anak bongsu dari tiga bersaudara. Walaupun secara biologi ia lahir sebagai lelaki, Cohen dikenalpasti sebagai wanita dari usia yang sangat muda, iaitu 13 tahun. Ia bercita-cita menjadi penyanyi sejak berusia lapan tahun selepas melihat penyanyi legenda Israel, Ofra Haza membawakan lagu 'Chai' di Eurovision Song Contest 1983. Walaupun keluarganya miskin, ibu Cohen bekerja untuk membiayai Cohen belajar muzik.
Namanya melambung setelah membawakan lagu berjudul 'Diva' serta memenangi Eurovision Song Contest pada 1998. Ia disebut-sebut sebagai selebriti transseksual yang paling terkenal di dunia. Kerjayanya bermula pada 1992, sejak saat itu ia telah menghasilkan lapan album dan tiga album tambahan. Saat ini, ia menjadi salah seorang juri acara pencarian penyanyi berbakat Israel, Kokhav Nolad.

Harisu

Harisu adalah nama panggung dari Lee Kyung-eun, seorang transeksual yang menjadi penyanyi, model dan pelakon terkenal asal Korea Selatan. Secara biologi, Harisu yang lahir pada 17 Februari 1975, adalah seorang lelaki. Ia telah dikenalpasti sebagai seorang wanita pada saat masih kecil dan menjalani oeprasi pergantian kelamin pada 1990an. Harisu tercatat sebagai seorang seniman Korea pertama yang seorang transseksual. Pada 2002 ia secara undang-undang menukar jenis kelaminnya menjadi seorang wanita.
Perhatian awam pertama kali tertuju padanya ketika Harisu tampil dalam sebuah iklan. Iklan tersebut cukup berjaya dan membuat kariernya dalam dunia hiburan makin menanjak. Ia pun membangunkan kerjayanya dalam bidang muzik dan lakonan. Sampai saat ini Harisu mempunyai lima album rakaman yang terdiri dari pelbagai aliran muzik seperti tekno dan R & B. Lagunya juga ada yang dirakam dalam bahasa mandarin.
Pada 2001, Harisu mendapatkan kesempatan untuk berlakon dalam filem Yellow Hair 2. Sejak saat itu ia pun kebanjiran tawaran untuk membintangi sejumlah film seperti Hi! Honey dan serial drama Korea seperti Colour Blossoms. Kehidupan percintaannya pun berjalan normal. Pada 19 Mei, 2007, Harisu berkahwin dengan Micky Jung. Mereka sebelumnya sudah berpacaran selama dua tahun.


Lahir sebagai bayi laki-laki pada 9 Jun 1981, Parinya Kiatbusaba kini lebih popular dikenali sebagai Nong Tum. Ia merupakan 'kathoey' (pelaku transeksual dari lelaki menjadi wanita) yang paling terkenal di Thailand. Uniknya, sebelum berubah menjadi wanita, Nong Tum adalah seorang peninju (Muay Thai atau tinju ala Thailand). Sejak kecil sebenarnya, ia sebenarnya sudah menyedari ada berbeza dari dirinya.
Namun, kerana orang tuanya tidak mengetahui hal itu, Nong Tum didaftarkan ke sebuah kem tinju. Dan ternyata, walaupun pembawaannya lebih feminin berbanding peninju lain, Nong Tum tergolong sebagai peninju berbakat. Ia pun akhirnya mengikuti beberapa perlawanan. Walau awalnya wang kemenangan ingin ia gunakan untuk operasi ganti kelamin, tetapi ternyata Nong Tum mencintai sukan tinju. Kehidupan publiknya bermula pada Februari 1998, selepas memenangi pertandingan di Bangkok Lumpini Boxing Stadium, pusat dunia Muay Thai. Media Thailand mula menyedari ada satu atlet yang feminin, dan gemar mencium serta memeluk lawan mainnya yang lebih tegap. Setelah itu, Nong Tum makin terkenal, kerana sering muncul di majalah dan televisyen.
Ia pun akhirnya menjalani operasi pergantian kelamin pada 1999, sesaat setelah berhenti menjadi peninju. Selepas itu, Nong Tum beralih profesi sebagai penyanyi. Kisahnya cukup terkenal, dan diangkat menjadi sebuah filem bertajuk 'Beautiful Boxer' pada 2003.
Film ini menuai banyak pujian dan memenangi sejumlah penghargaan. Kehidupan Nong Tum sebagai transeksual juga merupakan sebahagian daripada buku 'Ladyboys: The Secret World of Thailand' s Third Gender '. Pada Februari 2006, Nong Tum membuat comeback sebagai peninju wanita. Ia beberapa kali memenangi pertandingan. Hingga akhirnya pada 2010, Nong Tum membuka kem tinju miliknya, dan menjadi pelatih tinju.


http://unikfull.blogspot.com/

Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini