BEGINI CARANYA RAMBUT PALSU DIBUAT

BEGINI CARANYA RAMBUT PALSU DIBUAT

Loading...
Industri perdagangan rambut Selatan Asia

Pemain dalam industri perdagangan rambut palsu kini dalam kebimbangan jika upacara keagamaan di India iaitu mencukur rambut kurang mendapat sambutan daripada golongan mudanya.


KEPERCAYAAN agama yang diikuti dengan kefahaman kerohanian yang kuat melonjakkan lagi permintaan perdagangan rambut palsu dari India ekoran kesedaran fesyen wanita Barat.

Negara Selatan Asia itu telah lama menjadi pengeksport rambut manusia terbesar dunia. Beberapa syarikat yeng terlibat dalam sektor itu menjangkakan bahawa perniagaan itu bernilai 8.5 bilion rupees (RM56 juta) setahun.

Kepada penganut agama Hindu, rambut menjadi simbol pengorbanan sejak beratus ribu tahun lalu atas sebab-sebab yang berbeza. Antaranya mahu mengatasi kesihatan diri yang kurang baik, mencegah nasib malang dan mencari tuah.

Amalan itu merupakan satu kebiasaan di selatan India terutama di kuil-kuil di wilayah Tamil Nadu. Lokasi itu menjadi tumpuan hampir kebanyakan orang dari seluruh India untuk mencukur kepala.

Namun mereka yang terlibat dalam industri perdagangan rambut palsu dalam kebimbangan jika upacara keagamaan itu terus pudar pada masa hadapan.

Masyarakat India moden berubah mengikut perkembangan ekonomi negara mereka sekali gus membuka ruang untuk negara itu menjadi lebih sekular, berteras kepenggunaan dan pengaruh-pengaruh dari luar.

UPACARA keagamaan mencukur rambut di kuil semakin kurang
diminati oleh golongan muda di India.


Eksport rambut

Bertan-tan rambut panjang dipotong setiap hari dan kebanyakannya dijual dalam jualan lelong kepada pemborong.

Pemborong kemudian akan mengurus dan mengeksport rambut untuk kegunaan di seluruh dunia.

Amalan seumpama itu telah menjadi kerja sampingan yang menguntungkan pihak kuil. Kuil akan mengunakan kutipan daripada duit jualan rambut itu untuk aktiviti kebajikan.


Sebahagian pembekal telah melakukan sendiri perniagaan tersebut dengan memotong rambut mengikut kehendak pemborong.

Kecantikan gaya rambut yang disambung dalam kalangan artis Hollywood seperti Gwyneth Paltrow dan beberapa artis lain telah melonjakkan lagi permintaan untuk barangan kecantikan.

Rambut sintetik yang murah dan pernah popular pada tahun 1990 menyebabkan kejatuhan harga dalam perniagaan untuk firma-firma India. Namun rambut manusia kini menjadi kegemaran sekali gus menjadi nilai tambah kepada pasaran India

RAMBUT-RAMBUT yang digunting pada upacara keagamaan di kuil-kuil di India dijual untuk pembuatan rambut palsu.

Pada masa ini, satu kilogram (kg) rambut yang dipotong di India secara purata dijual pada harga AS$250 (RM735) berbanding 15 tahun lalu yang bernilai AS$20 (RM59) sekilogram, jelas Cherian.

Jenis rambut yang paling mahal ialah remy yang dicukur terus dari pangkal leher. Ia bernilai 25 peratus daripada harga pasaran rambut non-remy.


"Rambut masyarakat India merupakan rambut yang paling dikehendaki kerana ia menyamai dengan rambut asal orang kulit putih.

"Malah warna semula jadinya iaitu hitam menyamai warna rambut kaum Afrika dan bila diwarnakan rambut tersebut menyamai warna rambut orang Eropah atau AS," kata Cherian.



p/s...haaa...canne...masih minat pakai rambut palsu lagi??

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. hurm.... maknanya rambut palsu di dunia ini mostly menggunakan rambut2 dari India?

    BalasPadam
  2. hurm.... maknanya rambut palsu di dunia ini mostly menggunakan rambut2 dari India?

    BalasPadam
  3. betul azham...akak pernah menontonnya di National Geo di Astro...lagi nak termuntah melihatnya...huhuhu...

    BalasPadam
  4. rambut palsu sebenarnya xberapa palsu sgt kan? takut tgk..haha :P

    BalasPadam
  5. hehe. cx baru tahu psl ni. so rase euuww pon ade. hehe. btw, nice info! :)

    BalasPadam
  6. sebab tu kita orang islam tak boleh pakai rambut palsu eik??

    BalasPadam
  7. the shafix...takut ke..hahaha...
    akak pun ngeri
    cx"s..akak dah lama tahu...2 tahun lepas rasanya..puas cari dlm web tapi x de...ni baru jumpe...jadi akak share je..
    Diana...memang haram...tapi masih ramai yang pakai kan???...er....isteri2 pembesar negara pun ramai yang guna gak...huhuhu...
    bayangkan kalo diorng dapat tahu tentang ni,agak2 camana la yer...

    BalasPadam

jerit kat sini