PSSTTT...PSSSTT....PASAL INAI...KORANG DAH TAHU KE?

PSSTTT...PSSSTT....PASAL INAI...KORANG DAH TAHU KE?

Loading...

Khas untuk bakal-bakal pengantin...
kena ambik tahu juga bab gini...
penting...-
-
-
-
-

Dari Ibnu Umar ra katanya: “Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”..(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim).

2. Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : “Allah mengutuk wanita yang
mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain,
wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain, wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”..(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari) Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz : “ inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”.

Ingatlah terutama bakal pengantin ada yang memakai inai bercorak pada tangan dan sebagainya. wassalam..

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. salam kak. Saya dah lama tau. hehe. Sebab mama melarang kami adik bradik kawin nanti tak boleh ukir inai mcm ni. Kami pun tak berminat dgn benda ni sume. Kalu terpaksa kai inai jugak pun pakai kat ujung jari or kuku je nanti. Uncle saya seorang imam, dia dah warning sume anak2 sedara pempuan dia bab2 inai ukir nih.

    BalasPadam
  2. ye bagus kalau macam tu...tapi ramai gak yang sedar tapi wat dheeekk jew..

    BalasPadam

jerit kat sini