Momen Lucu Seekor Monyet Diabadikan Pegawai Taman

Momen Lucu Seekor Monyet Diabadikan Pegawai Taman

Loading...
Monyet pintar ini terlihat sangat penasaran dengan benda yang dilihat / Dailymail

Wiltshire -
Ian Turner, Naib Ketua Pengawas Taman Safari Longleat, Wiltshire, baru saja mengabadikan sebuah momen jenaka atas tingkah laku seekor bayi monyet yang baru saja berusia dua bulan. Pada mulanya, Ian tertarik melihat dengan gerak-geri seekor bayi monyet yang sedang sibuk mengelilingi tanaman jelatang. Ian melihat monyet tersebut dengan kameranya dengan harapan akan mendapatkan foto monyet tersebut secara close up.
Monyet tersebut tampak sangat penasaran dengan dedaunan hijau yang boleh menyebabkan gatal-gatal tersebut. Lantas dia pun memetik daun dari tanaman tersebut. Setelah dia memetik daun tersebut, dia pun terlihat semakin penasaran dengan daun tersebut. Dia kelihatan tidak tahu harus apa yang dia lakukan dengan daun itu untuk menghilangkan rasa penasarannya. Tidak lama, dia pun memasukkan daun itu ke dalam mulutnya.
Beberapa saat kemudian mukanya meringis akibat gatal yang ditimbulkan dari daun tersebut. Dia pun seketika memuntahkan daun yang sudah hancur kerana dia kunyah. Biasanya, monyet-monyet berjenis Kera Rhesus ini akan mencari buah-buahan untuk memenuhi keperluan seratnya. Namun mungkin tubuhan jelatang kelihatan lebih menarik oleh bayi monyet malang tersebut. Monyet jenis Kera Rhesus ini memang merupakan salah satu binatang yang sangat cerdas. Mereka secara alami akan mempelajari benda-benda yang ditemuinya untuk mengenali bentuk dan warnanya. Demikian sebagaimana dilansir Dailymail , Selasa (12/7/2011).
Di beberapa daerah di India, haiwan bijak ini dianggap suci kerana sudah berabad-abad hidup dekat dengan manusia. (rhs)

sumber:Jagad Unik

Catat Ulasan

4 Ulasan

jerit kat sini