Mimpi.........menurut Ust. Ismail Kamus

Mimpi.........menurut Ust. Ismail Kamus

Loading...
1. mimpi adalah 1 daripada 46 juzuk kenabian
2. mimpi terbahagia kepada 3
- mimpi yg menyukakan dan menyenangkan hati datang dari Allah
- mimpi yg menakutkan - mimpi yg diganggu oleh syaitan..
syaitan masuk dari sebelah kiri.. itu sebab tidur kena mengiring sebelah kanan
sebelum tidur ambil wuduk supaya malaikat diarahakan oleh Allah jaga kita
- mimpi sikologi, bisikan diri sendiri - benda yg terlintas dlm hati..
3. Rasulullah pernah menerangkan, mimpi yg baik itu adalah satu berita gembira dari Allah
4. Jika bermimpi berjumpa Rasulullah, ini adalah alamat kita akan dapat kebahagiaan
5. jika bermimpi berjumpa org tu dgn pakaian yg elok, tak reput, dan elok, menunjukkan dia ahli syurga
6. jika tidur dgn wuduk, roh akan naik ke alam yg tinggi, dan bertemu dgn org yg dah mati dan berbual.. sampai masa, roh akan balik, roh org balik k ikut, tapi Allah tak benarkan.
7. mimpi itu adalah sesuatu yg menunjukkan peristiwa yg akan berlaku di masa akan datang
8. mimpi mesti dita'wilkan oleh org yg pakar, dan mesti di ta'wilkan sesudah subuh, sebelum terbit matahari.
- supaya mimpi dpt diceritakan dgn jelas
9. mimpi tdk boleh diceritakan pada semua org.. pada org yg rapat dan org yg menta'wil.
10. mimpi yg buruk disebabkan oleh kedukacitaan yg dicipta oleh syaitan
11. apabila mimpi perkara yg tak suka, ludah di sebelah kiri 3 kali (isyarat).. menghina syaitan. dan membaca 'a'uzubillah hi minasyyaita nirrajim, wa min syarri ma roaitu' : aku berlindung kepada Allah dari syaitan yg direjam, dan dari kejahatan ape yg aku mimpikan.. sebaik2nya solat dua rakaat, dan beralih tidur.
12. ceritakan mimpi kepada org yg dikasihi dan dicintai dan kepada org yg bleh menimpan rahsia
13. kalau bermimpi tangan kena ikat ok, kalau mimpi kena belenggu di tengkuk, ada sesuatu yg tak baik akan terjadi.
14. sebaik2 mimpi adalah waktu sahur.. 2-5pg.. mimpi siang tak laku
15. jika melihat Rasulullah dlm tidur, maka ia adalah benar kerana syaitan tak bleh menyerupai Rasulullah
- syaitan bleh menyerupai makhluk kecuali rasulullah
16. jangan sekali2 tipu mimpi.. tak mimpi, cakap mimpi - di hari kiamat, Allah perintahkan dia mengikat biji gandum
17. sedikit takbir mimpi
- susu : tanda ilmu
- minum susu unta : dapat harta halal
- minum susu lembu : negeri tak akan kemarau
- minum susu biri2 : senang dan sehat dan sukacita, harta banyak
- minum susu binatang liar : syak pada agama
- munum susu binatang buas : senang, tetapi dimusuhi org
- minum susu singa : menang lawan musuh
- minum susu anjing : ada ketakutan
- minum susu kucing : akan sakit
- minum susu harimau : akan bermusuh
- mimpi pakai jubah : akan kuat agama
- mimpi ziarah kubur nabi : akan jadi kaya
- mimpi baca surah Fatihah : akan dapat kebaikan
- mimpi baca surah baqarah : panjang umur
- mimpi baca surah ali imran : jiwa akan suci
- mimpi baca surah an-nisa' : akan menjadi pembahagi harta
- mimpi surah al-maidah : akan jadi pemimpin
- mimpi surah al-an'am : binatang peliharaan akan membiak
- mimpi surah annur : terang hati
- mimpi surah ad-duha : dpt pelihara anak yatim
- mimpi baca surah al-alaq : jadi org tawadduk
- mimpi baca surah al'qadr : panjang umur
- mimpi baca surah al-bayyinah : dpt petunjuk
- mimpi baca surah al-qariah : dpt kemuliaan
- mimpi baca surah at-takathur : jadi org zuhud
- mimpi baca surah al-asr : jd org sabar
- mimpi baca surah al-humazah : akan dapat kumpul harta
- mimpi baca surah al-fiil : dpt melawan musuh
- mimpi baca surah al-quraisy : dpt beri makan pada org miskin
18 . adab dpt mimpi baik
- tidur mengiring di lambung kanan
- baca surah ad-duha
- baca surah at-tin
- baca 3 qul..
- doa tidur
19. mimpi jgn cerita pada org jahil, musuh

sebut pasal mimpi,aku nak citer sket pasal mimpi mak aku.
Semasa abang mak aku baru sehari semalam meninggal,mak aku ada bermimpi..kononnya dalam mimpi tu abang dia bangun dari kubur dengan kain kapannya yang kotor dipenuhi tanah kubur dan koyak rabak...dia datang meluru pada mak aku,kebetulan hubby aku bangun utk kebilik air waktu itu...dan terdengar mak aku merungut2 yang tidak jelas.
Hubby aku kejutkan aku,aku cuba kejutkan mak perlahan2...masa tu mak aku menjerit sekuat hati...takut sungguh dia.Aku lagi la...sampai terjatuh atas hubby..
Mak aku kata..dalam mimpi tu..dia baca ayat Kursi..tapi jelmaan tu hilang sekejap je,pastu datang balik...tu yang dia duk jerit2..sedangkan sebelum tidur dia memang baru lepas solat,air sembahyang pun masih lum batal lagi...sampai sekarang aku masih terimgat2...

Catat Ulasan

0 Ulasan