Jari kecut...bukan bermaksud jari anda nak putus

Jari kecut...bukan bermaksud jari anda nak putus

Loading...

Saat basah, hujung jari jadi keriput kerana menyerap air yang banyak. Tapi penjelasan ilmiahnya lebih dari itu.
Kenapa hujung jari kita berkerut saat basah? Ada yang bilang, hujung jari kita berkerut kerana menyerap air yang banyak semasa dalam keadaan basah, misalnya ketika mandi, mencuci, kehujanan, atau berenang. Memang benar. Tapi tidak hanya itu penjelasannya.
Menurut Mark Changizi, ahli neurobiologi evolusi dari Lab 2AI di Boise, Idaho, hujung jari manusia perlu berkerut atau keriput, sebagai bentuk adaptasi yang membantu manusia untuk tetap bisa memegang dengan erat saat tangannya licin kerana basah.


Penjelasan yang masuk akal. Bayangkan jika saat sedang di kolam renang, kita terus tergelincir tidak boleh keluar kolam kerana jari kita tidak boleh menggenggam pegangan tangga. Bahaya bukan?
Saat keriput, jari kita punya tektur rendah dan tinggi. Pada bahagian yang tinggi, permukan kulit jari tetap dalam keadaan kering, sementara air mengalir lewat celah yang rendah. Ini membuat jari tetap boleh memegang benda dengan baik dalam keadaan basah.
Fungsi keriput ini mirip tekstur di permukaan ban mobil. Supaya tidak selip, ban dibuat bergalur-galur. Hipotesis Mark ini selangkah lebih maju dari pemahaman am yang mengatakan keriput ini hanya kerana jari menyerap air yang banyak. So???..jgn takut..bukan jari anda nak putus pun...


sumber: http://teknologi.inilah.com/read/detail/1674832/kenapa-ujung-jari-keriput-saat-basah

Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini