IQ pengguna Internet Explorer Lebih Rendah?Hehehehe....

IQ pengguna Internet Explorer Lebih Rendah?Hehehehe....

Loading...
Pengguna Internet Explorer didakwa mempunyai IQ lebih rendah berbanding pengguna browser lain


TORONTO -
Berdasarkan penyelidikan sebuah perunding psikometri Kanada, AptiQuant, pengguna browser Internet Explorer (IE) ternyata memiliki tingkat kecerdasan (IQ) yang lebih rendah. Wah ...? AptiQuant menawarkan ujian IQ online secara cuma-cuma kepada 100 ribu pengguna internet untuk kemudian membandingkan rata-rata skor IQ mereka menurut pelayar yang digunakan. Keputusan ujian itu ternyata menunjukkan bahawa pengguna IE, baik itu versi 6, 7, 8 ataupun 9 mempunyai skor IQ lebih rendah daripada rata-rata pengguna browser lain. Lucunya, pengguna IE versi 9 ternyata mempunyai skor IQ lebih rendah berbanding pengguna IE versi 8, demikian seperti lansiran TG Daily , Sabtu (30/7/2011). pengguna Google Chrome, Firefox dan Safari didakwa mempunyai skor IQ lebih tinggi dari rata-rata .
Sementara pengguna Camino, Opera dan IE dengan Chrome Frame bahkan mempunyai IQ yang jauh lebih tinggi. Keputusan kajian ini boleh jadi berkaitan dengan kemampuan IE yang kurang memenuhi standard web semasa ini sehingga kerap menghadapi masalah apabila membuka laman web yang sebenarnya berfungsi dengan baik di browser lain. Akibatnya, hanya pengguna dengan kompetensi teknik lebih rendah, yang disinyalir juga mempunyai tingkat kecerdasan yang lebih rendah, yang masih mahu bersabar menggunakan IE.
Walaupun masih mendominasi pasaran, IE secara perlahan mulai kehilangan market share nya dari browser open source seperti Firefox dan Chrome. "Laporan terkini tentang tingkat kecerdasan pengguna IE agaknya akan mencetuskan kehebohan, "jelas pihak AptiQuant. "Mengacu pada hasil kajian ini, syarikat IT di seluruh dunia boleh jadi akan mula mempertimbangkan kembali masa dan pelaburan yang mereka habiskan untul menyokong pelayar lama," pungkasnya.

sumber:Techno

p/s utk makluman aku pengguna Google Chrome..:)

Catat Ulasan

0 Ulasan