Gedung di Korea Selatan Goyang Tanpa Sebab

Gedung di Korea Selatan Goyang Tanpa Sebab

Loading...

SEOUL - Ratusan warga berhamburan keluar pusat membeli-belah di Seoul, Korea Selatan (Korsel) hari ini. Mereka berlarian setelah bangunan pusat membeli-belah tersebut terguncang tanpa sebab.

Warga berlarian dari dalam bangunan saat bangunan bergoyang selama lebih kurang 10 minit. Gedung Technomart dengan 39 tingkat tersebut terletak di Daerah Gwangjin.

"Gedung itu bergoyang keras. Saya merasa pening dan hampir saja muntah," ungkap seorang warga yang menjadi saksi Lee Ji-Soo seperti dikutip Chosun Ilbo , Selasa (5/7/2011).

Petugas pemadam kebakaran langsung menghantar enam mobil pemadam ke lokasi kejadian. Puluhan polis pun langsung melakukan penjagaan ketat di sekitar kawasan bangunan. Disaat bersamaan, pekerja dan pelanggan-pelanggan dari pusat membeli-belah langsung keluar dari dalam bangunan.

Hingga kini tidak jelas apa penyebab dari bergoyangnya bangunan tinggi tersebut. Penyelidikan atas keselamatan bangunan juga masih terus dilakukan guna mencari penyebabnya. Saat itu jelas tidak ada laporan terjadinya gempa di sekitar Korea Selatan.

Pusat membeli-belah itu mengakomodir kedai-kedai yang menjuat peralatan elektronik, peralatan rumah dan kedai buku. Gedung membeli-belah ini juga dilengkapi pawagam dan beberapa ruangan pejabat.

Kerajaan tempatan membimbangkan peristiwa runtuhnya pusat membeli-belah Sampoong kembali berulang. Peristiwa yang terjadi pada 1995 silam, dilaporkan menewaskan lebih dari 500 orang.

sumber dari;Fajar Nugraha

Catat Ulasan

0 Ulasan