SRK....nak jengah dia kejap...nak ikut??.

SRK....nak jengah dia kejap...nak ikut??.

Loading...

..Shah Rukh Khan...ni kat luor umah dia jew...nak masuk x berani daaa...nanti bini dia marah...

SRK...siapa dia??

Dilahirkan di New Delhi, India, SRK dilahirkan dalam keluarga Muslim. Bapanya bernama Taj Mohammed Khan yang dikenali sebagai pejuang keamanan dari Peshawar, Pakistan.
Ibunya, Lateef Fatima pula merupakan anak angkat kepada Mejar Jeneral Shah Nawaz Khan daripada pasukan Janjua Rajput yang berkhidmat untuk pasukan Tentera India.
Sejarah hidup SRK bermula sebaik dia mula mengenal dunia. Seorang yang begitu mementingkan pendidikan, adik kepada Shehnaz ini membina reputasi dirinya dengan mendapat pendidikan di St. Columba dan begitu sukses di dalam bidang akademik, ko kurikulum serta pementasan. Kerana kecemerlangan itu, SRK dianugerahkan sebagai penerima Sword of Honour, simbolik anugerah tertinggi bagi pelajar yang mempunyai reputasi baik.
Dia kemudian menyambung pelajaran di Hansraj College (1985-1988) dan lulus dengan Ijazah Kepujian dalam bidang Ekonomi sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Lanjutan (master) dalam bidang Komunikasi di Jamia Millia Islamia.
Biar sudah mula berjinak dalam bidang komersial pada tahun 1988 menerusi drama siri Fauji, tuah masih belum menyebelahi dia. Hanya selepas kedua ibu bapanya meninggal pada awal 90-an, barulah SRK mula menebarkan auranya di Mumbai pada tahun 1991.
(ok..ok...rilek...baca lagi...)


SRK dulu-dulu...tak de la enssem sangat pun..ensem lagi laki aku..

Seperti lancar dan kemasnya perjalanan peribadinya, kerjaya suami kepada Gauri Khan dan bapa kepada dua cahaya mata Aryan Khan serta Suhana ini juga begitu.
Begitu sukses sebagai seorang pelakon, profil SRK juga diisi sebagai seorang hos berpengaruh selain merupakan seorang penerbit yang selalu menerbitkan karya-karya bermutu.
Menjadi fenomena lewat filem sulungnya, Deewana pada tahun 1992, kredibiliti pelakon ini terus terserlah dengan filem-filem pecah panggung seperti Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (1995), Kuch Kuch Hota Hai (1998), Om Shanti Om (2007) serta Kabhi Khushi Kabhie Gham (2001) atau Mohabbatein.
Habuannya, tidak sampai 10 tahun, SRK telah memenangi sebanyak 13 kali anugerah pada anugerah tertinggi industri tersebut iaitu Filmfare Awards dengan tujuh daripadanya merupakan anugerah bagi Aktor Terbaik Bollywood.
Kata SRK mengenai kariernya sebagai pelakon: “Saya tidak menyangka mampu diminati sehingga hari ini. Kerana apa yang saya tahu, saya hanya ke lokasi penggambaran untuk menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang pelakon.

MENEGAKKAN ISLAM

Berkahwin dengan seorang penganut Hindu dan anak-anaknya mempraktikkan dua agama iaitu Islam serta Hindu, SRK sendiri hampir disangka sebagai bukan Islam.
Tetapi ringkas lelaki ini menafsirkan tentang pertembungan dua agama di bawah satu bumbung ini sebagai: “Saya amat mempercayai Islam dan Allah.
“Tapi dalam masa yang sama, saya harus menghormati kepercayaan isteri saya. Malah saya ialah seorang Islam sejati dan terus bersembahyang juga bertemu ‘Dia’ dalam apa juga keadaan.”
Justeru ketaatannya kepada Islam cuba dilampiaskan menerusi sebuah filem berjudul My Name Is Khan yang diarahkan oleh sutradara muda, Karan Johar.


Tegas SRK, Islam bukan sebuah agama yang penuh keganasan. “Jadi bagi saya konsep jihad dan peperangan mengikut Allah ada dijelaskan dalam al-Quran. Dan ini yang perlu dilihat dunia,” katanya serius.
Konklusinya, jika inagin menyuaipadankan gelaran yang diperoleh SRK dengan helaian kehidupannya, barangkali dia layak menerimanya - namun dalam konteks berlainan. Ia daripada konteks prolifik yang dibina lelaki ini.
Malah pada Februari lalu, masyarakat Barat sendiri mengiktiraf kredibilitinya apabila patung lilin dirinya ditempatkan di Muzium Madame Tussauds di Perancis.
Maka tidak hairan mengapa dia sampai dianugerahkan dengan gelaran Datuk. Ya, suka atau tidak, SRK kini memegang status Datuk Shah Rukh Khan.

LAGI TENTANG SRK:


P/s...alamak...aku minat dia..lalalalalala

Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini