Cemburu sangat ke kita??

Cemburu sangat ke kita??

Loading...
Jangan Terlampau Cemburu, atau istilah lain cemburu BADAK SUMBU . Cemburu sikit-sikit atau sekadar tu memang patut tapi kalau terlampau cemburu terutama untuk "seorang lelaki bernama suami" memang mengundang petaka.

Yang dinamakan "seorang lelaki bernama suami"itu ialah suami yg bekerja keras, jelas wawasannya, pegangannya kukuh, agamanya menghiasi dirinya, tugasnya berhubung dgn org ramai, bertanggungjawab dan belum pernah sekalipun mengabaikan nafkah keluarga, menghormati ibu bapa serta mentuanya. Lelaki semacam ini tidak patut dicemburui melampau-lampau tetapi kewaspadaan itu sentiasa patut dan juga perlu.

Isteri yg terlalu cemburu akan menyebabkan suaminya bingung. Tidak mungkin seorang yg bingaung dapat berfikir secara stabil utk membina kecermerlangan hidupnya. Dlm keadaan bingung seseorang itu mengeluarkan arus minda yg tidak menentu.

lelaki inginkan kecermerlangan dan kejayaan dan org yg boleh membantu merealitikan hal ini ialah org yg paling hampir dgnya - isteri. Senadainay dia belum beristeri, ibu bapa menjadi booster utama kekuatan ini timbul. Sekiranya sudah tidak memunyai ibu bapa dan masih belum berkahwin, kekasih hatinya adalah org yg mennetukan tegak atau bengkoknya dia di persada kehidupan. Dan lelaki mudah hilang keyakinan diri apabila dia dipertikai, terutama jika dia memang seorang yg baik.

Dia akan kebingungan dan hampir seluruh dpd perhatiannya akan beralih pd bagaimana utk menimbulkan semula keyakinana asal kpd pasangan. Dia akan mencari-cari formula utkl menawan semual hati isterinya. Dlm keadaan begini, mana mungkin kecermerlangan dapat dibuat.

Seorang wanita yg cemburu akan memberikan tekanan yg amat hebat pd suaminya. Jika benar dia seorang lelaki yg jahat, hal yg mcm ini tidak menyumbang apa-apa, tetapi sekiranya dia seorang lelaki yg baik, cemburu isteri benar2 menekannya.

Cemburu adalah sifat semula jadi wanita, tapi usahlah terlalu cemburu kelak hidup diburu resah. Yakinilah kejujuran suami selagi tiada bukti utk mengatakannya berlaku curang.

Lelali mudah terrangsang apabila melihat perempuan cantik, tetapi tidak semua wanita cantik mampu dimilikinya dan mampu terpikat kpdnya. Oleh itu, usahlah terlalu risau, usah terlalu cemburu, tetapi lebih risau dan lebih cemburulah jika suami anda gagal menjadi manusia yg berjaya.
Berpada-padalah bila cemburu...:)

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. maih ramai juga lelaki yang masih memandang paras rupa...tapi sebenarnya masih ramai juga lelaki yang mengutamakan sifat2 kewanitaan seorang perempuan dalam memilihnya sebagai isteri...:)

    BalasPadam

jerit kat sini