AYAH...JASAMU ABADI DIHATI INI

AYAH...JASAMU ABADI DIHATI INI

Loading...

Ben Ashaari....join lagi segmen dia kali nih...
topiknya menarik, aku tertarik!!

AYAH..JASAMU ABADI DIHATI INI
Apa yang sepatutnya aku coret disini...otak ku berputar ligat mencari ayat terbaik
Segalanya bagaikan filem,satu-satu menerjah kebenakku...

Ayah...Yang pertama:
Aku mempunyai 2 orang ayah,satu ayah angkat yang memeliharaku sejak aku berusia 3 hari,
Harun namanya..orangnya seharum namanya...teramat baik...terlalu memanjakan aku
Dia pergi meninggalkan aku saat aku masih kanak-kanak..rinduku pada belaiannya hanya tuhan yang tahu..
Betapa aku tahu,seandainya dia maih ada..pasti nasibku tidak sebegini..
pastinya aku akan berjaya juga menjejaki menara gading,tempat yang aku selalu impikan dulu..tapi apakan daya...Allah terlebih dulu menyayanginya.
Dulu...aku memang nakal,amat2 nakal...tapi bila ayahku berdehem je..aku terasa kecut,otomatik kenakalan ku mula kendur...tapi dia amat sporting habis,jika kawan2ku tak kira lelaki/perempuan datang kerumah dialah yang paling sibuk melayan.Fikirannya terbuka luas..dan aku masih ingat antara pesannya yang selalu diucapkan
Yati..kalau nak cari suami jangan sesekali cari askar,kalau boleh elak,elakkanlah...masa tu aku baru 13 tahun...masih x paham apa2..beberapa bulan selepas itu dia meninggal...
Dan kini baru aku paham maksudnya..
Al-Fatihah buat KOPERAL HARUN BIN NIK(RAMD)

Ayah ke 2
Mohammad...bin apa aku tak tahu,dialah ayah kandungku..
Aku mula mengenali dia masa aku di tingkatan 5,masa tu aku tinggal diasrama sekolah.
Sejak aku kecil selalu sangat diejek2 dengan panggilan anak pungut...ye ke??
aku tanya mak...tapi mak aku tampar aku,siap warning lagi...sape cakap??...bawak dia jumpe aku..
Lama2 ianya berlalu bagaikan angin...w/pun aku tahu..rupaku amat lain dari rupa ayah/mak angkatku...mereka berdua rupanya mcm orang Cina,mata sepet,tapi rupa aku lebih kepada rupa orang
Pakistan...memang ketara sungguh.
Bertahun berlalu..aku di form 5,sampai satu saat kawan sebilik mula bercerita..katanya ada orang kat kampung dia sedang mencari anaknya yang diberikan pada orang lain belasan tahun dahulu...anak perempuan..aku diam je..
Sehinggalah kawan aku menyarankan aku cuba kesana...manalah tahu aku orangnya yang dicari2..
Aku pikir..betul juga..apa salahnya..
Hari Jumaat...aku pergi kekampung tersebut bertemankan kawanku..tanpa pengetahuan ibuku..kalau dia tahu..mati aku!!
Sesampainya aku dirumah mereka..Ya Allah...betapa usangnya rumah mereka,betapa susahnya hidup mereka...
Kawan aku kata..Pak Mat..saya ada bawak orang ni
Pak Mat tu pikir aku ni kawan anak dia...Owh..Nor x de,baru jap kluor.
Kawan aku cakap lagi..bukan Pak Mat..ni kawan saya sedang cari keluarga dia..
Tiba2 mata Pak Mat ngan isterinya melekat pada aku...dalam keadaan terketar2 dia memanggil aku lantas bertanya siapa nama ayahku...saat aku berterusterang tentang usulku..lantas dia menangis teresak2 sambil memelukku,mengusap2 tangan ku sambil berkata....ANAK AKU!!!ANAK AKU!!!
Ya Allah...akhirnya bertemu juga..Aku bersyukur padamu Ya Allah...uzur benar rupannya ayahku..
Rupanya betul firasatku selama ini...ayahku keturunan Pakistan/Bombay dan ibuku Melayu,adik beradikku 16 orang semuanya..
Dan aku pasrah juga..ayah meninggal saat aku mengandungkan cucunya,anakku yang pertama...dan rinduku pada ayah belum lagi hilang..
Moga Allah mencucri rahmat ke atas rohnya...Aminn

p/s baru aku sedar kenapa ayah/ibu menyerah aku pada oarang lain..betapa hidup mereka terlalu susah ....hanya aku seorang yang diserahkan...dan seandainya aku diberi pilihan ke 2,aku ingin membesar dipelukan ayah/ibu kandungku...biar betapa susah sekalipun mereka..
Maafkan aku ayah...kerana berprasangka terhadap mu selama ini..

Catat Ulasan

9 Ulasan

  1. lulu datang baca kisah kamu..

    Semoga kamu tabah..

    BalasPadam
  2. Amiin... semoga roh arwah ayah anda dirahmati Allah s.w.t dan ditempatkan dalam golongan orang yang beriman...

    BalasPadam
  3. allah x kn menguji di luar kmmpuan umtnye...so bsbar lh yew...mybe nasib sy lebih baik skit jew drpd kamo =((((

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...

    Ujian Allah siapa tahu kan?

    bersyukurlah.. :)

    BalasPadam
  5. sedeh nye..tabah ye sis..

    kasihnya ibu membawa ke syurga..kasihnya bapa membawa bahagia..:)

    BalasPadam
  6. TERIMAKASIH ATAS UCAPAN ANDA SEMUA...

    BalasPadam
  7. sedih bc kisah akak ni tp bes... tq sbb share citer ni kak.

    BalasPadam
  8. Adzriel,Santri...banyak lagi kisah sedih..tpi x tertulis disini...banyak hati yang perlu dijaga..

    BalasPadam

jerit kat sini