Hatiku...hatiku jua..

Hatiku...hatiku jua..

Loading...

Sebagaimana jasad perlukan makanan untuk mendapat tenaga, begitu jugalah dengan hati. Hati juga perlu mendapat santapan rohani agar ia sentiasa mengingati Allah, bermotivasi, tenang dan bersih dari bintik2 hitam dan noda. Kita juga perlu menggilap hati agar ia menjadi cekal, tabah, berani dan redha.
Apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya. Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri.Oleh itu, jaga dan peliharalah hati dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kotor, hitam, keras, sakit, buta dan mati. Gilap dan bersihkannya dengan cara banyak mengingati Allah (berzikir).

Sebagai manusia biasa, kita inginkan kehidupan yg sempurna dan bahagia. Tetapi hakikatnya tidak semua yg kita impikan akan kita perolehi. Apabila Allah tidak mengizinkan apa yg kita kehendaki itu berlaku, kita mestilah bersabar dan redha dengan ketentuan Allah. Dan kita mesti ingat bahawa setiap apa yg berlaku pasti ada hikmah yg tersembunyi. Nasihat utk diri saya juga yg sering alpa dan lalai. Yang sering merasa resah dan hati tidak tenang. Mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada kita utk mendidik hati menjadi baik… InsyaAllah.

Catat Ulasan

0 Ulasan