Masih Utuh.Benarkah Ini Jasad Saddam Hussein Setelah Di Gali Semula?

Masih Utuh.Benarkah Ini Jasad Saddam Hussein Setelah Di Gali Semula?

Loading...
Masih Utuh.Benarkah Ini Jasad Saddam Hussein Setelah Di Gali Semula?

Anda lihat sendiri video di bawah ini, wajah saddam hussein masih utuh seperti baru sahaja disemadikan.tidak reput seperti kebiasaan jasad manusia.

Saddam Hussein Abd al-Majid al-Tikriti (/ hʊseɪn /; Bahasa Arab: صدام حسين عبد المجيد التكريتي Ṣaddām Ḥusayn’Abd al-Maǧīd al-Tikrītī; 28 April 1937 dari Iraq dari 16 Julai 1979 hingga 9 April 2003. Seorang ahli politik Parti Sosialis Ba’ath revolusioner, dan kemudiannya, Parti Ba’ath yang berpangkalan di Baghdad dan organisasi serantaunya, Parti Ba’ath Iraq yang menyokong Ba’athism, campuran nasionalisme Arab dan sosialisme-Saddam memainkan peranan penting dalam rampasan kuasa 1968 (kemudian dirujuk sebagai Revolusi 17 Julai) yang membawa parti berkuasa di Iraq.
Sebagai naib presiden di bawah Ketua Umum Ahmed Hassan al-Bakr, dan ketika banyak kumpulan dianggap mampu menggulingkan kerajaan, Saddam mencipta pasukan keselamatan di mana ia mengendalikan konflik antara kerajaan dengan angkatan bersenjata. Pada awal tahun 1970-an, Saddam menyederhanakan bank-bank minyak dan asing meninggalkan sistem itu akhirnya terbengkalai sebahagian besarnya disebabkan oleh Perang Iran-Iraq, Perang Teluk, dan sekatan PBB. [11] Melalui tahun 1970-an, Saddam menyelenggarakan kewibawaannya atas aparat pemerintah sebagai wang minyak membantu ekonomi Iraq berkembang pesat. Kedudukan kuasa di negara ini kebanyakannya dipenuhi dengan Sunni Arab, minoriti yang terdiri hanya seperlima dari populasi. [Rujukan?]
Anda juga boleh baca artikel menarik ini disini:
Kubur Hancur..Dimana Mayat Saddam Hussein?

Saddam secara rasmi naik ke kuasa pada tahun 1979, walaupun dia telah menjadi ketua de facto Iraq selama beberapa tahun. Beliau menindas beberapa gerakan, terutamanya gerakan Shi’a dan Kurdish, yang cuba menggulingkan kerajaan atau merdeka,dan mempertahankan kuasa semasa Perang Iran-Iraq dan Perang Teluk. Sedangkan beberapa di dunia Arab memuji Saddam kerana menentang Amerika Syarikat dan menyerang Israel – dia dikecam secara meluas kerana kekejaman kediktatorannya. Jumlah orang Iraq yang dibunuh oleh perkhidmatan keselamatan kerajaan Saddam dalam pelbagai pembersihan dan genosida secara konservatif dianggarkan 250,000. Serangan Saddam terhadap Iran dan Kuwait juga mengakibatkan ratusan ribu kematian. Beliau memperoleh gelaran “Penjual Baghdad”.
Pada tahun 2003, sebuah pakatan yang diketuai oleh A.S. menyerang Iraq untuk menyingkirkan Saddam, di mana Presiden A.S. George W. Bush dan Perdana Menteri Britain Tony Blair mendakwa dia memiliki senjata pemusnah besar-besaran dan mempunyai hubungan dengan al-Qaeda. Parti Ba’ath Saddam dibubarkan dan pemilihan telah diadakan. Selepas penangkapannya pada 13 Disember 2003, perbicaraan Saddam berlangsung di bawah Kerajaan Interim Iraq. Pada 5 November 2006, Saddam telah disabitkan oleh mahkamah Iraq terhadap jenayah terhadap kemanusiaan yang berkaitan dengan pembunuhan 148 Shi’a Syiah 1982 dan dijatuhkan hukuman mati oleh gantung. Pelaksanaannya dilakukan pada 30 Disember 2006.

Catat Ulasan

0 Ulasan