Kata-Kata Terakhir Putri Diana Akhirnya Terungkap Setelah 20 Tahun Sesudah Kematiannya

Kata-Kata Terakhir Putri Diana Akhirnya Terungkap Setelah 20 Tahun Sesudah Kematiannya

Loading...
Kata-Kata Terakhir Putri Diana Akhirnya Terungkap Setelah 20 Tahun Sesudah Kematiannya:


          
Pada 31 Ogos 1997, Puteri Diana meninggal dunia dalam kemalangan kereta di sebuah terowong di Paris, Perancis.

Berita kematiannya tersebar dengan cepat di seluruh dunia.

Bayangkan saja seorang putri dari kerajaan British harus menghadapi kematian dengan cara yang tragis.

Nama Putri Diana dikenali publik ketika dirinya berkahwin dengan Putera Charles pada 1981.
Sejak itu hidupnya selalu di bawah sorotan media.

Putri Diana menarik banyak jangkaan dan segala aspek kehidupannya ke dalam penggunaan awam.
                      
Salah satu kisahnya yang paling terkenal apabila dia dikenali sebagai Dodi Fayed, anak seorang jutawan Mesir.

Puteri itu mula bercinta pada tahun 1997.

Ketika kisah percintaan mereka mula muncul di permukaan, paparazzi sentiasa mengekori ke mana-mana.

Paparazzi ini bahkan sampai mengekori Puteri Diana dan Dodi Fayed saat mereka menginggalkan The Ritz Hotel pada 31 Ogos 1997.
                          
                          
Sehingga itu keselamatan hotel cuba menipu paparazzi menunggu.

Mereka memutuskan untuk melepaskan kenderaan mereka
Sebaik sahaja kenderaan dibebaskan, wakil keselamatan hotel, Henri Paul, mengambil pasangan itu keluar pintu belakang.

Malangnya, beberapa paparazzi melihat mereka dan segera mengejarnya.

                             
Di dalam kereta, Diana dan Dodi duduk di kerusi belakang, sementara seorang ahli pasukan perlindungan peribadi Al-Fayed duduk di kerusi depan dan Paul memandu kereta Mercedes.
Hanya tiga minit dari hotel, Paul kehilangan kendali kenderaan ketika melewati terowongan Pont de l’Alma.

Kereta itu memandu pada 65mph dan kemudiannya mendapati jika Paul berada di bawah pengaruh alkohol ketika kemalangan itu berlaku.

                         
Sejurus selepas kemalangan itu, ramai jurugambar mengikuti mereka ke tempat kejadian.
Mereka melihat asap hitam naik dari Mercedes yang pecah.

Hanya beberapa jurugambar pergi untuk membantu mangsa kemalangan, ada beberapa yang hanya sibuk mengambil gambar.

Ini adalah tindakan yang dikutuk oleh seluruh dunia termasuk Putera Harry.

                          
Pemadam kebakaran segera menyelamatkan mangsa daripada runtuhan kereta.
Seorang pemadam kebakaran mendengar kata-kata terakhir Puteri Diana ketika mereka menariknya keluar dari kereta.

Petugas pemadam kebakaran, Xavier Gourmelon, memberitahu selepas kedatangan mereka, mereka melihat Putri Diana dalam keadaan sedar dengan mata terbuka lebar ketika mereka cuba memotong potongan logam di belakangnya di mana dia terjebak.
Kemudian, Diana diletakkan di atas tandu.

Apabila berbuat demikian, dia menderita serangan jantung namun petugas pemadam kebakaran menghidupkannya kembali.

Putri Diana mula bernafas lagi dan petugas pemadam kebakaran berfikir jika dia akan bertahan.
                         
“Kami sangat rapat dan mengambil masa kurang daripada tiga minit untuk sampai ke sana. Dengan 10 anggota kami menggunakan dua trak api, kereta itu berselerak dan kami hanya menguruskannya sebagai kemalangan lalu lintas. Kami  terus pergi untuk melihat siapa yang memerlukan bantuan dan yang masih ada.

Apabila saya sampai ke kereta, saya dapat melihat pemandu itu mati dan tiada apa yang boleh dilakukan untuknya. Fayed berada di belakang dan dalam keadaan yang teruk, dia mengalami serangan jantung di dalam kereta dan apabila dia dibawa keluar, dia telah diisytiharkan mati oleh paramedik. Pengawal di hadapannya sedar, tetapi dia terperangkap dan tercedera dengan luka, “kata Gourmelon.
                                
“Dia terus menanyakan keadaan putri, dan berkata, ‘Di mana dia? Di mana dia’? Tapi pasukan saya menyuruhnya untuk tetap tenang dan tidak bercakap. Aku katakan padanya jika tidak satu pun dari orang-orangku fasih bercakap bahasa Inggeris, jadi lebih baik dia tetap diam dan tidak bergerak.

saya mengatakan kepadanya untuk tidak bimbang kami menjaga semua orang. Wanita itu, yang kemudian saya dapati adalah Putri Diana, berada di tempat duduk belakang. dia bergerak sangat sedikit dan saya boleh melihat dia hidup. saya melihat dia mengalami luka ringan pada bahu kanannya, selain itu, tidak ada luka yang ketara. Sama sekali tidak ada darah di tubuhnya, “kata Gourmelon.

                                
“Saya memegang tangannya dan memberitahunya untuk tenang dan berdiam diri, saya memberitahu dia saya berada di sana untuk membantu dan meyakinkannya.

 Dia berkata, ‘Ya Tuhan, apa yang berlaku?’ Saya memberinya oksigen dan saya berada di sampingnya ketika dia dibawa keluar dari kereta. Sejujurnya saya fikir dia akan baik-baik saja. Setakat yang saya tahu, semasa berada di ambulans, Putri Diana masih hidup dan saya berharap dia tetap hidup.

Tapi saya tahu kemudian dia meninggal di hospital. Ia sangat menyedihkan. Saya tahu ada kecederaan dalaman yang serius sekarang, tetapi semuanya masih dalam fikiran saya. Dan kenangan malam itu akan kekal dengan saya selama-lamanya, “tambah Gourmelon.


Catat Ulasan

0 Ulasan